Stary Testament-Pięcioksiąg i księgi historyczne 12-A023Z
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Wprowadzenie w nazewnictwo związane z Pięcioksięgiem
TK_02 Hipotezy dotyczące powstanie Pięcioksięgu z uwzględnieniem współczesnego stanu badań
TK_03 Egzegeza wybranych fragmentów proto-historii biblijnej
TK_04 Teologicznego przesłania historii Patriarchów
TK_05 Zaznajomienie z historią i teologią Exodusu
TK_06 Podstawowe elementy starotestamentalnego prawodawstwa związanego z Pięcioksiegiem
TK_07 Orędzie deuteronomistycznego działa historycznego
TK_08 Dzieło kronikarza
TK_09 Pozostałe utwory włączone w zbiór ksiąg historycznych (Rt,Tb, Jd, Est, 1-2Mch)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna podstawowe hipotezy związane z powstaniem Pięcioksięgu
Nabywa umiejętności analizy i rozumienia tekstu biblijnego
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą autorstwa, czasu powstania i struktury ksiąg historycznych
Rozumie zasadnicze idee teologiczne zawarte w Pięcioksięgu i księgach historycznych
Zna kluczowe teksty Pięcioksięgu i ksiąg historycznych i ich odniesienie do przesłania Nowego Testamentu i nauki Kościoła
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Czym jest i co charakteryzuje źródło deuteronomistyczne
Przedstaw teologię Drugiej Księgi Machabejskiej
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
P. Briks - S. Gądecki. Księgi historyczne Starego Testamentu. Część 1. Dziejopisarstwo okresu judaistycznego. Księgi: Ezdrasza, Nehemiasza, Machabejskie, opowiadania historyczne, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, t. 3, Warszawa 2007.
T. Brzegowy, Pięcioksiąg Mojżesza, Tarnów 1997.
T. Brzegowy – S. Łach, Księgi historyczne Starego Testamentu. Część 2. Dziejopisarstwo izraelskie. Księgi: Jozuego, Sędziów, Samuela, Królów, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, t. 2, Warszawa 2006.
S. Gądecki, Wstęp do ksiąg historycznych Starego Testamentu, Gniezno 1992.
W.J. Harrington, Klucz do Biblii, Warszawa 19842.
Z. Kijas, Początki świata i człowieka, Kraków 2004.
B. Poniży, Motyw Wyjścia w Biblii. Od historii do teologii, Poznań 2001.
J. S. Synowiec, Pięcioksiąg, Kraków 2000.
S. Wypych, Pięcioksiąg, Wprowadzenie w myśl i wezwanie ksiąg biblijnych, t. 1, Warszawa 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: