Katechetyka fundamentalna 12-A021Z
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne. Katechetyka jako dziedzina wiedzy na tle innych nauk teologicznych
TK_02 Jezus jako katecheta
TK_03 Etapy rozwoju katechezy: Kościół pierwotny, okres patrystyczny, Średniowiecze, katecheza po Soborze Trydenckim, Oświecenie, Neoscholastyka i wiek XIX.
TK_04 Soborowe i posoborowe dokumenty katechetyczne
TK_05 Współczesne kierunki katechetyczne w XX wieku
TK_06 Teologiczne wymiary katechezy
TK_07 Społeczne i kulturowe uwarunkowania współczesnej katechezy
TK_08 Podstawa programowa kształcenia religijnego i aktualnym program katechizacji
TK_09 Specyfika katechezy w Polsce po II wojnie światowej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
definiuje i objaśnia podstawowe pojęcia i terminy katechetyczne oraz rozumie miejsce katechetyki na tle innych przedmiotów teologicznych
rozpoznaje i przyjmuje Osobę Jezusa jako swój ideał - model katechety
objaśnia i charakteryzuje historyczny proces rozwoju katechezy na tle dziejów Kościoła w świecie i w Polsce
analizuje i zna soborowe i posoborowe dokumenty katechetyczne
rozróżnia i opisuje współczesne kierunki i modele katechetyczne
definiuje i objaśnia teologiczne wymiary katechezy
postrzega i opisuje korelacje między zmieniającym się światem a koncepcjami katechezy
zna i rozumie podstawowe założenia aktualnego programu katechetycznego
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Jakie są podstawowe źródła katechezy?
Proszę przedstawić charakterystykę katechezy czasów apostolskich
Co wyraża katechetyczna zasada wierności Bogu i człowiekowi?
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Zalecana literatura: (podkreślenia wskazują na lekturę obowiązkową do zaliczenia)
Sobór Watykański II, Deklaracja o wychowaniu chrześcijańskim Gravissimum educationis, Watykan 1965.
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Ogólna instrukcja kateche¬tyczna Directorium catechisticum generale, Watykan 1971.
Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi, Watykan 1975.
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, Waty¬kan 1979.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechi¬za¬cji, Watykan 1997.
Dokumenty II Synodu Plenarnego, Poznań 2001.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium Katechetyczne Ko¬ścioła Katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce, Kraków 2010.
Konferencja Episkopatu Polski, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach. Kraków 2010.
Literatura przedmiotu:
J. Stala J. (red.). Historia katechezy i katechetyka fundamentalna. Tarnów 2003.
F. BLACHNICKI. Katechetyka fundamentalna. Lublin 1970.
M. MAJEWSKI. Fundamentalne problemy katechetyki. Lublin 1981.
J. SZPET. Vademecum katechety. Poznań 2000.
W. KOSKA. Katechetyka. Poznań 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: