Psychologia 12-A020-12
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 przedmiot i działy psychologii;
TK_02 relacja teologii do psychologii;
TK_03 metody badań psychologicznych;
TK_04 psychologia jako nauka o duszy; wpływ tradycji judeochrześcijańskiej na kształtowanie się myśli psychologicznej;
TK_05 szkoła teorii instynktu i temperamentologia;
TK_06 psychologia behawioralna;
TK_07 psychoanaliza i mechanizmy obronne; psychologia analityczna; neopsychoanaliza; analiza transakcyjna;
TK_08 psychologia humanistyczna; psychologia egzystencjalna.
TK_09 psychologia poznawcza (transgresyjna koncepcja człowieka);
TK_10 procesy poznawcze – uwaga, receptory i wrażenia, spostrzeżenia, wyobrażenia, pamięć i uczenie się, myślenie i mowa
TK_11 emocje i motywacja;
TK_12 stopnie świadomości i wola;
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
tłumaczy genezę myśli psychologicznej i powiązania z innymi dyscyplinami takimi jak filozofia, socjologia, biologia oraz teologia
wskazuje kierunki rozwoju współczesnej myśli psychologicznej
ocenia rolę i znaczenie poszczególnych teorii osobowości, a także posługuje się terminologią psychologiczną wypracowaną w tych podejściach
korzysta z naukowej literatury psychologicznej
wyszukuje te koncepcje psychologiczne, które są zbieżne z antropologią teologiczną
ocenia wpływ teorii psychologicznych na współczesną pedagogikę i kulturę europejską
posiada pogłębioną znajomość funkcjonowania psychiki człowieka i odróżniania w osobowości tego co wrodzone od tego co nabyte
rozróżnia podstawowe mechanizmy obronne rządzące psychiką człowieka
posiada zdolność radzenia sobie z pozytywnymi i negatywnymi emocjami
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić warunkowanie klasyczne i podać jego autora.
Na czym polega mechanizm obronny wyparcia i jakie są jego przyczyny?
Oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Literatura
Zalecana literatura
Hall C. S., G. Lindzey, Teorie osobowości, Warszawa 1990;
Kozielecki J., Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa 1980;
Kozielecki J., Z Bogiem czy bez Boga. Psychologia religii: nowe spojrzenie, Warszawa 1991;
Makselon J. ks. (red.), Psychologia dla teologów, Kraków 1990;
Płużek Z., Psychologia pastoralna, Kraków 2002;
Szentmartoni M. SJ, Psychologia pastoralna, Kraków 1995;
Szewczyk W. ks., Rozumieć siebie i innych. Zarys psychologii, Tarnów 1998;
Tomaszewski T., Psychologia ogólna, Warszawa 1996;
Zimbardo P. G. i inni, Psychologia i życie, Warszawa 1994.
Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę.
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: