Historia filozofii nowożytnej i współczesnej 12-A018
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia
TK_01 Kartezjusz i filozofia podmiotu
TK_02 Pascal, Spinoza, Leibniz
TK_03 Filozofia oświeceniowa
TK_04 Hume i krytyka przyczynowości
TK_05 Kant
TK_06 Hegel i niemiecka filozofia idealistyczna
TK_07 Pozytywizm
TK_08 Neotomizm
TK_09 Nietzsche
TK_10 Fenomenologia
TK_11 Egzystencjalizm
TK_12 Filozofia dialogu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
tłumaczy genezę i okoliczności kartezjańskiego przełomu w filozofii
opisuje poglądy filozofów nowożytnych i współczesnych ze zwróceniem uwagi ich dzisiejszą aktualność
wskazuje kierunki rozwoju europejskiej filozofii nowożytnej i współczesnej
ocenia wpływ wybranych nurtów filozoficznych epoki nowożytnej i współczesności na refleksję teologiczną
interpretuje zjawiska filozoficzne w świetle przemian politycznych, społecznych i religijnych w Europie
korzysta z dzieł filozofów i literatury przedmiotu
wyodrębnia te kierunki filozoficzne, które inspirowały chrześcijańską duchowość i teologię
jest wrażliwy na wymogi racjonalności dyskursu teologicznego
posiada pogłębioną zdolność oceny wpływu filozofii nowożytnej i współczesnej na kulturę europejską
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Przedstaw istotne novum kartezjańskiej filozofii podmiotu.
Dokonaj wyboru tych kierunków filozofii współczesnej, które –Twoim zdaniem – wpłynęły na refleksję teologiczną. Wybór uzasadnij.
Oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, red. J. Grzeszczak, Poznań 2010.
Oblicza filozofii XVII wieku, red. S. Janeczek, Lublin 2008.
G. Rodis-Lewis, Kartezjusz i racjonalizm, tłum. S. Cichowicz, Warszawa 2000.
J. Cottingham, Descartes. Kartezjańska filozofia umysłu, tłum. J. Hołówka, Warszawa 1998.
R. Plant, Hegel. O religii i filozofii, tłum. J. Szafrańska, Warszawa 1998.
R. Hayman, Nietzsche. Głosy Nietzschego, tłum. J. Hołówka, Warszawa 1998.
D. Scott-Kakures, S. Castagnetto, H. Benson, W. Taschek, P. Hurley, Wstęp do historii filozofii, tłum. J. Ruszkowski, Poznań 1999.
M. Jędraszewski, Filozofia i modlitwa, Poznań 2001.
M. Jędraszewski, Bóg filozofów i Bóg Jezusa Chrystusa, Poznań 2011.
W. Tatarkiewicz, Historia filozofii, t. II: Filozofia nowożytna do roku 1830, Warszawa 1983.
T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. I: filozofia życia, pragmatyzm, filozofia ducha, Kraków 2009.
T. Gadacz, Historia filozofii XX wieku. Nurty, t. II: neokantyzm. filozofia egzystencji. filozofia dialogu, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: