Historia Kościoła II 12-A012Z
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Ogólna charakterystyka czasów nowożytnych.
TK_02 Reformacja.
TK_03 Reforma Kościoła – Sobór Trydencki.
TK_04 Powstanie nowych zakonów – jezuici.
TK_05 Misje katolickie.
TK_06 Kościół prawosławny w Polsce. Unia brzeska.
TK_07 Spory teologiczne okresu nowożytnego. Jansenizm.
TK_08 Potrydencka odnowa Kościoła katolickiego w Polsce.
TK_09 Relacje państwo-Kościół. Gallikaznizm, febronianizm, józefinizm.
TK_10 Oświecenie i rewolucja francuska.
TK_11 Ogólna charakterystyka czasów współczesnych.
TK_12 Kościół i papiestwo w XIX w.
TK_13 Kościół w Polsce w okresie rozbiorów. Historia emigracji polskiej i duszpasterstwa emigracyjnego.
TK_14 Kościół i papiestwo w XX i XXI w.
TK_15 Kościół w Polsce w XX i XXI w.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
tłumaczy okoliczności ewangelizacji Nowego Świata oraz kontrowersje z nią związane
opisuje wpływ idei reformacyjnych na zmiany myślenia i mentalności narodów europejskich
wskazuje źródła rozwoju życia i dyscypliny kościelnej (katolickiej)
ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła w okresie nowożytności i najnowszym
ukazuje wpływ nowych prądów myślowych oraz ruchów rewolucyjnych i totalitaryzmów na kryzys chrześcijańskiej tożsamości europejskiej
korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu
dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii
posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić przyczyny prześladowań i rozwoju chrześcijaństwa od I do IV.
Znaczenie wczesnochrześcijańskich herezji dla rozwoju teologii Kościoła.
Znaczenie Konstantyna Wielkiego dla historii Europy i Kościoła
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
. Zalecana literatura
Opracowania i podręczniki:
Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. 3-5, Warszawa 1985-1987.
B. Kumor, Historia Kościoła, t. 6-8, Lublin 1985-1995 i wydania późniejsze.
M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego, t. 3-4, Warszawa 1989-1992.
Kościół w Polsce, red. J. Kłoczowski, t. 2, Kraków 1966.
Historia Kościoła w Polsce, red. B. Kumor, Z. Obertyński, t. 1, cz. 2, t. 2, Poznań-Warszawa 1974.
B. Kumor, Ustrój i organizacja Kościoła w Polsce w okresie niewoli narodowej 1772-1918, Kraków 1980.
Z. Zieliński, Kościół w Polsce 1944-2007, Poznań 2009.
J. Kracik, Historia Kościoła katolickiego w Polsce, Wrocław [po 2007].
Kościół katolicki w czasach komunistycznej dyktatury, red. R. Terlecki, J. Szczepaniak, Kraków 2007.
B. Kołodziej, Opieka duszpasterska nad wychodźcami polskimi do roku 1939, Poznań 2003.
Źródła:
Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 4, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
P. Raina, Kościół katolicki a państwo w świetle dokumentów 1945-1989, 3 t., Poznań 1994-1996.
Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, Paris 1967 (wersja dwujęzyczna).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: