Historia Kościoła II 12-A012-12
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Ogólna charakterystyka czasów nowożytnych.
TK_02 Reformacja.
TK_03 Reforma Kościoła – Sobór Trydencki.
TK_04 Powstanie nowych zakonów – jezuici.
TK_05 Misje katolickie.
TK_06 Kościół prawosławny w Polsce. Unia brzeska.
TK_07 Spory teologiczne okresu nowożytnego. Jansenizm.
TK_08 Potrydencka odnowa Kościoła katolickiego w Polsce.
TK_09 Relacje państwo-Kościół. Gallikaznizm, febronianizm, józefinizm.
TK_10 Oświecenie i rewolucja francuska.
TK_11 Ogólna charakterystyka czasów współczesnych.
TK_12 Kościół i papiestwo w XIX w.
TK_13 Kościół w Polsce w okresie rozbiorów. Historia emigracji polskiej i duszpasterstwa emigracyjnego.
TK_14 Kościół i papiestwo w XX i XXI w.
TK_15 Kościół w Polsce w XX i XXI w.
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
tłumaczy okoliczności ewangelizacji Nowego Świata oraz kontrowersje z nią związane
opisuje wpływ idei reformacyjnych na zmiany myślenia i mentalności narodów europejskich
wskazuje źródła rozwoju życia i dyscypliny kościelnej (katolickiej)
ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła w okresie nowożytności i najnowszym
ukazuje wpływ nowych prądów myślowych oraz ruchów rewolucyjnych i totalitaryzmów na kryzys chrześcijańskiej tożsamości europejskiej
korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu
dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii
posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić przyczyny prześladowań i rozwoju chrześcijaństwa od I do IV.
Znaczenie wczesnochrześcijańskich herezji dla rozwoju teologii Kościoła.
Znaczenie Konstantyna Wielkiego dla historii Europy i Kościoła.
Oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Literatura
Zalecana literatura
Opracowania i podręczniki:
Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. 3-5, Warszawa 1985-1987.
B. Kumor, Historia Kościoła, t. 6-8, Lublin 1985-1995 i wydania późniejsze.
M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego, t. 3-4, Warszawa 1989-1992.
Kościół w Polsce, red. J. Kłoczowski, t. 2, Kraków 1966.
Historia Kościoła w Polsce, red. B. Kumor, Z. Obertyński, t. 1, cz. 2, t. 2, Poznań-Warszawa 1974.
B. Kumor, Ustrój i organizacja Kościoła w Polsce w okresie niewoli narodowej 1772-1918, Kraków 1980.
Z. Zieliński, Kościół w Polsce 1944-2007, Poznań 2009.
J. Kracik, Historia Kościoła katolickiego w Polsce, Wrocław [po 2007].
Kościół katolicki w czasach komunistycznej dyktatury, red. R. Terlecki, J. Szczepaniak, Kraków 2007.
B. Kołodziej, Opieka duszpasterska nad wychodźcami polskimi do roku 1939, Poznań 2003.
Źródła:
Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 4, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
P. Raina, Kościół katolicki a państwo w świetle dokumentów 1945-1989, 3 t., Poznań 1994-1996.
Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, Paris 1967 (wersja dwujęzyczna).
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: