Wstęp do filozofii 12-A011
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia
TK_01 etymologia słowa filozofia; różne merytoryczne rozumienie filozofii; różne historyczne rozumienie filozofii
TK_02 pojęcia i kategorie filozoficzne: byt, bycie, substancja, istota, istnienie i inne
TK_03 pojęcia i kategorie filozoficzne: prawda, dobro, piękno i inne
TK_04 kategorie filozoficzne: poznanie, wiedza, uzasadnienie, wnioskowanie
TK_05 paradygmat ontologiczny, mentalistyczny i językowy
TK_06 Metody filozofii :fenomenologiczna, analityczna, funkcjonalizmu, strukturalizmu, krytyki radykalnej
TK_07 Metody filozofii: logicznego pozytywizmu, filozofii krytycznej, filozofii dialogu, personalizmu, neotomizmu
TK_08 Kierunki filozofii: fenomenologia, analityczny, strukturalizm
TK_09 Nurty filozofii: logiczny pozytywizm, idealizm, neokantyzm
TK_10 Nurty filozofii: personalizm, neotomizm, krytyka radykalna
TK_11 Dyscypliny filozofii: ontologia, metafizyka, teoria poznania
TK_12 Dyscypliny filozofii: logika, teoria poznania, metodologia nauk,
TK_13 Dyscypliny filozofii: filozofia religii, filozofia Boga, filozofia przyrody
TK_14 Dyscypliny filozofii: etyka, aksjologia, estetyka
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna i wyjaśnia pojęcie filozofii w aspekcie etymologicznym, historycznym i merytorycznym
Zna i wyjaśnia podstawowe kategorie filozoficzne
opisuje metody filozofii
opisuje nurty filozofii
rozróżnia podstawowe dyscypliny filozoficzne
zna podstawowe pojęcia i metody filozofii
Rozróżnia najważniejsze kierunki filozofii
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Wyjaśnij pojęcia: sąd analityczny, wynikanie logiczne, uzasadnienie, metoda fenomenologiczna.
Oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
A. Anzenbacher, Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992.
M. A. Krąpiec, S. Kamiński, Z. J. Zdybicka, Wprowadzenie do filozofii, Lublin 1992.
A. B. Stępień, Wstęp do filozofii.
J. Hartman, Wstęp do filozofii, Warszawa 2006.
J. Baggini, P. S. Fosl, Przybornik filozofa, tłum. D.Charabajska, PAX 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: