Religiologia 12-A010
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia
TK_01 Zagadnienia wstępne: cel, nazewnictwo nauk o religii
TK_02 Przegląd metod religiologii
TK_03 Przegląd metod religiologii
TK_04 Omówienie pojęć technicznych stosowanych w naukach o religii. Istota i geneza religii
TK_05 Problem istoty i genezy religii
TK_06 Typologia religii
TK_07 Omówienie pojęć technicznych stosowanych w naukach o religii
TK_08 Prezentacja poszczególnych religii: religie ludów niepiśmiennych, konfucjanizm, taoizm
TK_09 Prezentacja poszczególnych religii: shintoizm, hinduizm.
TK_10 Prezentacja poszczególnych religii: hinduizm, buddyzm.
TK_11 Prezentacja poszczególnych religii: islam, judaizm
TK_12 Prezentacja poszczególnych religii: gnoza i współczesne ruchy religijne
TK_13 Problematyka pluralizmu religijnego i dialogu miedzy religijnego
TK_14 Chrześcijaństwo a religie pozachrześcijańskie. Swoistość chrześcijaństwa na tle innych religii. Dialog chrześcijaństwa z religiami pozachrześcijańskimi
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna pojęcia techniczne i zarys metod stosowanych w religiologii
Zna doktrynę, kult, wskazania moralne i organizację wielkich religii światowych
Zna specyfikę religii ludów niepiśmiennych
Stosuje podstawowe metody badawcze religiologii w opisie zjawisk religijnych, w stopniu podstawowym
Orientuje się w zagadnieniach dialogu między religijnego
Zna specyfikę chrześcijaństwa i innych religii
Zna złożoność zjawiska religii i religijności, ich związku z kontekstem kulturowym
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Podaj znaczenie terminy Weda.
Co oznacza hinduskie pojęcie brahman?
Czy zawsze można mówić o połączeniu totemizmu z kultem przodków?
Przedstaw koncepcje zbawienia w tzw. wielkich religiach świata.
Oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Ks. M. Rusecki, Traktat o religii, Verbinum 2007.
Andrzej Bronk, Podstawy nauk o religii, KUL 2003.
M. Eliade, Traktat o historii religii, KR, Warszawa 2000.
M. Eliade, Historia wierzeń i idei religijnych, t. I i II, PAX.
J. Keller i inni, Zwyczaje, obrzędy i symbole religijne, Iskry, Warszawa 1978.
J. Keller i inni, Kultura a religia, Iskry, Warszawa 1977.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: