Logika i teoria poznania 12-A008Z-22
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Logika klasyczna
TK_02 Klasyczna logika formalna
TK_03 Teoria zbiorów; Teoria relacji; elementy semiotyki logicznej
TK_04 Elementy metodologii nauk
TK_05 Podstawowe poglądy i kierunki w teorii poznania
TK_06 Zagadnienie prawdy w teorii poznania
TK_07 Zagadnienie sporu o uniwersalia
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna podstawowe kierunki i poglądy w zakresie teorii poznania
zna podstawowe poglądy epistemologiczne i ich konsekwencje zwłaszcza dla teologii
zna podstawowe pojęcia i teorie logiki
powinien odróżniać wnioskowania zawodne od niezawodnych
powinien: nabyć umiejętność wnioskowania, oceny wnioskowań, odczytywać sens wyrażeń logiki formalnej
Analizuje teksty źródłowe z teorii poznania na poziomie podstawowym
Docenia rolę logiki i analiz filozoficznych w komunikacji i budowaniu światopoglądu
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Zbadaj metodą zero-jedynkową następujące wyrażenie: [p(q r)] [(~p r) ~q]
Podaj określenia (można posłużyć się przykładami): tautologii, ekstensjonalności, wnioskowania dedukcyjnego, zbioru jednoelementowego, zbioru w sensie kolektywnym i w sensie dystrybutywnym.
Zbadaj, czy wnioskowanie jest dedukcyjne, czyli skonstruowane według praw języka rachunku zdań: „Jeżeli jest ciepło, to kwitną kwiaty. I jeżeli przychodzi wiosna, to kwitną kwiaty. I prawda że: jest ciepło lub przyszła wiosna. Zatem nie prawda, że kwitną kwiaty”
Co twierdzi empiryzm genetyczny?
Co twierdzi racjonalizm genetyczny?
Podaj i wyjaśnij stanowiska w sporze o uniwersalia.
Co twierdzi koherencyjna koncepcja prawdy?
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Literatura
Teoria poznania:
Przemysław Strzyżyński, Wykłady z teorii poznania dla studentów teologii - skrypt
Arno Anzenbacher,. Wprowadzenie do filozofii, Kraków WAM 2005, s. 118-226.
Gabriel Gottfried, Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina, Kraków WAM 2007.
J. Woleński, Epistemologia, Areus, Kraków, t. I-III.
Roderick M. Chisholm, Teoria poznania, Daimonion, 1994.
Adam Morton, Przewodnik po teorii poznania, Spacja, 2002.
Logika:
Materiały do wykładów z logiki, dla studentów teologii-skrypt, Przemysław Strzyżyński
Mała Encyklopedia Logiki, red. W. Marciszewski, Ossolineum, 1970.
Logika, M. Kowalewski, Pallotinum 1959.
Ćwiczenia z logiki, B. Stanosz, PWN 1999.
Logika praktyczna, Z. Ziembiński, PWN 1963.
O zasadzie sprzeczności u Arystotelesa, J. Łukasiewicz, PWN 1987.
Wprowadzenie do logiki lub Logika dla prawników, W.Patryas
Introduction to Logic, I. M. Copi, Macmillan, New York 1986.
Wykłady z dziejów logiki, T. Kotarbiński, PWN 1985.
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: