Logika i teoria poznania 12-A008-22
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia
TK_01 Logika klasyczna
TK_02 Klasyczna logika formalna
TK_03 Teoria zbiorów; Teoria relacji; elementy semiotyki logicznej
TK_04 Elementy metodologii nauk
TK_05 Podstawowe poglądy i kierunki w teorii poznania
TK_06 Zagadnienie prawdy w teorii poznania
TK_07 Zagadnienie sporu o uniwersalia
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna podstawowe kierunki i poglądy w zakresie teorii poznania
zna podstawowe poglądy epistemologiczne i ich konsekwencje zwłaszcza dla teologii
zna podstawowe pojęcia i teorie logiki
powinien odróżniać wnioskowania zawodne od niezawodnych
powinien: nabyć umiejętność wnioskowania, oceny wnioskowań, odczytywać sens wyrażeń logiki formalnej
Analizuje teksty źródłowe z teorii poznania na poziomie podstawowym
Docenia rolę logiki i analiz filozoficznych w komunikacji i budowaniu światopoglądu
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
a) Zbadaj metodą zero-jedynkową wyrażenie
b) Podaj określenia (można posłużyć się przykładami): tautologii, ekstensjonalności, wnioskowania dedukcyjnego, zbioru jednoelementowego, zbioru w sensie kolektywnym i w sensie dystrybutywnym.
c) Zbadaj, czy wnioskowanie jest dedukcyjne, czyli skonstruowane według praw języka rachunku zdań: „Jeżeli jest ciepło, to kwitną kwiaty. I jeżeli przychodzi wiosna, to kwitną kwiaty. I prawda że: jest ciepło lub przyszła wiosna. Zatem nie prawda, że kwitną kwiaty”
d) Co twierdzi empiryzm genetyczny?
e) Co twierdzi racjonalizm genetyczny?
f) Podaj i wyjaśnij stanowiska w sporze o uniwersalia.
g) Co twierdzi koherencyjna koncepcja prawdy?
Oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Teoria poznania:
Przemysław Strzyżyński, Wykłady z teorii poznania dla studentów teologii - skrypt
Arno Anzenbacher,. Wprowadzenie do filozofii, Kraków WAM 2005, s. 118-226.
Gabriel Gottfried, Teoria poznania od Kartezjusza do Wittgensteina, Kraków WAM 2007.
J. Woleński, Epistemologia, Areus, Kraków, t. I-III.
Roderick M. Chisholm, Teoria poznania, Daimonion, 1994.
Adam Morton, Przewodnik po teorii poznania, Spacja, 2002.
Logika:
Materiały do wykładów z logiki, dla studentów teologii-skrypt, Przemysław Strzyżyński
Mała Encyklopedia Logiki, red. W. Marciszewski, Ossolineum, 1970.
Logika, M. Kowalewski, Pallotinum 1959.
Ćwiczenia z logiki, B. Stanosz, PWN 1999.
Logika praktyczna, Z. Ziembiński, PWN 1963.
O zasadzie sprzeczności u Arystotelesa, J. Łukasiewicz, PWN 1987.
Wprowadzenie do logiki lub Logika dla prawników, W.Patryas
Introduction to Logic, I. M. Copi, Macmillan, New York 1986.
Wykłady z dziejów logiki, T. Kotarbiński, PWN 1985.
Przedmiot jest dwusemestralny. Powyższy opis dotyczy całości przedmiotu (obu semestrów).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: