Historia filozofii starożytnej i średniowiecznej 12-A007
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia
TK_01 Życie duchowe Greków u zarania filozofii
TK_02 Jońska filozofia przyrody
TK_03 Nurt humanistyczny (sofiści i Sokrates)
TK_04 Platon i Arystoteles
TK_05 Szkoły filozoficzne okresu hellenistycznego
TK_06 Neoplatonizm
TK_07 Filozoficzne wątki patrystyki
TK_08 Augustyn z Hippony
TK_09 Anzelm z Aosty i początki scholastyki
TK_10 Główne nurty średniowiecznej filozofii arabskiej
TK_11 Twórczość czołowych scholastyków
TK_12 Schyłek scholastyki
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
tłumaczy genezę i okoliczności pojawienia się refleksji o charakterze filozoficznym w starożytności i średniowieczu
opisuje wpływ, jaki wywarło chrześcijaństwo na filozofię średniowieczną
wskazuje kierunki rozwoju europejskiej filozofii starożytności i średniowiecza
ocenia rolę i znaczenie poszczególnych nurtów filozoficznych starożytności i średniowiecza, a także posługuje się terminologią wypracowaną w tych okresach
interpretuje poglądy filozoficzne w świetle przemian politycznych, społecznych i religijnych, jakim ulegała starożytna i średniowieczna Europa
korzysta z dzieł filozofów i literatury przedmiotu
wyszukuje te kierunki filozoficzne starożytności, które inspirowały starożytną i średniowieczną teologię
posiada pogłębioną zdolność oceny wpływu filozofii starożytnej i średniowiecznej na kulturę europejską
jest wrażliwy na wymogi racjonalności dyskursu filozoficznego
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Podaj najważniejsze – Twoim zdaniem – przejawy kontynuacji starożytnego modelu myślenia w średniowieczu.
Oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Wprowadzenia do starożytności i średniowiecza
Bartlett R., Panorama średniowiecza, tłum. D. Stefańska-Szewczuk, Warszawa 2002.
Duby G., Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, tłum. K. Dolatowska, Warszawa 2002.
Kumaniecki K., Historia kultury starożytnej Grecji i Rzymu, Warszawa 1969.
Vauchez A., Duchowość średniowiecza, tłum. H. Zaremska, Gdańsk 2004.
Mitologia Greków i Rzymian
Eliade M., Historia wierzeń i idei religijnych, t. I: Od epoki kamiennej di misteriów eleuzyńskich, tłum. S. Tokarski, Warszawa 1997, s. 162-196.
Krokiewicz A., Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Warszawa 2000.
Kubiak Z., Mitologia Greków i Rzymian, Warszawa 1998.
Parandowski J., Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian, London 1992.
Wprowadzenia do filozofii starożytnej i średniowiecznej
Hadot P., Czym jest filozofia starożytna?, tłum. P. Domański, Warszawa 2000.
Jaeger W., Paideia. Formowanie człowieka greckiego, tłum. M. Plezia, H. Bednarek, Warszawa 2001.
Scott-Kakures D., Castagnetto S., Benson H., Taschek W., Hurley P., Wstęp do historii filozofii, tłum. J. Ruszkowski, Poznań 1999, s. 9-96.
Sparty A., Dzieje filozofii starożytności chrześcijańskiej i średniowiecza, Poznań 1992.
Podręczniki
Reale G., Historia filozofii starożytnej, tłum. E. I. Zieliński, t. I: Od początków do Sokratesa, Lublin 1999; t. II: Platon i Arystoteles, Lublin 1996; t. III: Systemy epoki hellenistycznej, Lublin 1999; t. IV: Szkoły epoki Cesarstwa, Lublin 1999; t. V: Słownik, indeksy, bibliografia, Lublin 2002.
Reale G., Myśl starożytna, tłum. E. I. Zieliński, Lublin 2003.
Swieżawski S., Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa-Wrocław 2000.
Tatarkiewicz W., Historia filozofii, t. I: Filozofia starożytna i średniowieczna, Warszawa 1983.
Źródła do dziejów filozofii starożytnej i wybrane teksty źródłowe
Diogenes Laertios, Żywoty i poglądy słynnych filozofów, tłum. I. Krońska, K. Leśniak, W. Olszewski, Warszawa 1984.
Filozofia. Materiały do ćwiczeń dla studentów teologii, wydanie drugie poprawione i rozszerzone, red. J. Grzeszczak, Poznań 2010.
Kirk G. S., Raven J. E., Schofield M., Filozofia przedsokratejska. Studium krytyczne z wybranymi tekstami, tłum. J. Lang, Warszawa-Poznań 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: