Filozofia przyrody 12-A006Z
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Współczesne koncepcje czasu i przestrzeni
TK_02 Teoria przyczynowości
TK_03 Prawa przyrody
TK_04 Dominujące obecnie teorie kosmogoniczne
TK_05 Współczesna wiedza o materii
TK_06 Życie organiczne – jego geneza i istota w ujęciu przyrodniczym i filozoficznym
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
wskazuje kierunki filozoficznej refleksji nad przyrodą
definiuje przyrodę nieożywioną i ożywioną
rozpoznaje związek dociekań filozoficznych z refleksją na temat ostatecznej struktury przyrody-wszechświata
opisuje fenomen życia organicznego
ocenia krytycznie historyczne koncepcje powstania życia na ziemi
rozwiązuje z punktu widzenia filozofii dylematy teorii ewolucji
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Przedstaw współczesne stanowiska wobec ewolucjonizmu darwinowskiego i dokonaj ich krytycznej analizy.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Obowiązkowo do przeczytania na egzamin:
Platon, Timaios, w: tenże, Dialogi, tłum. W. Witwicki, t. II, Kęty 1999, s. 657-743.
Stanowisko Rady Naukowej Episkopatu wobec ewolucji z 24 XI 2006 – zob. http://ekai.pl
Adamski A., Galileusza filozofia i teologia nauki, Poznań 2002.
Literatura podstawowa
Heller M., Filozofia świata, Kraków 1992.
Heller M., Filozofia przyrody, Kraków 2004.
Heller M., Lubański M., Ślaga S., Zagadnienia filozoficzne współczesnej nauki, Warszawa 1992.
Mutschler H-D., Wprowadzenie do filozofii przyrody, Kraków 2005.
Wciórka L. Filozofia przyrody, Poznań 1993.
Literatura uzupełniająca
Clarke R., Nowe tajemnice Wszechświata, Kraków 2005.
Coyne G. V., Omizzolo A., Podróż przez Wszechświat, Kraków 2003.
Heller M., Ewolucja kosmosu i kosmologii, Warszawa 1983.
Heller M. Granice kosmosu i kosmologii, Warszawa 2005.
Heller M. Początek jest wszędzie. Nowa hipoteza pochodzenia wszechświata, Warszawa 2002.
Heller M., Życiński J., Dylematy ewolucji, Tarnów 1996.
Koyré A., Od zamknietego świata do nieskończonego wszechświata, Gdańsk 1998.
Kuhn T. S. Przewrót kopernikański, Warszawa 2006.
Pedersen O., Konflikt czy symbioza, Tarnów 1997.
Teksty klasyczne
Arystoteles, O niebie, Warszawa 1980.
Arystoteles, Fizyka, Warszawa 1968.
Hawking S. W. Krótka historia czasu, Warszawa 1990.
Kopernik M., O obrotach ciał niebieskich i inne pisma, Wrocław 2004.
Whitehead A. N. Nauka i świat nowożytny, Kraków 1987.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: