Etyka 12-A005
Symbol treści kształcenia / Opis treści kształcenia
TK_01 Wstępne przybliżenia i definicje dejktyczne moralności, analiza datum morale
TK_02 Etyka eudajmonistyczna, hedonistyczna, prawa naturalnego, formalizm kantowski, utylitaryzm, etyka wartości, etyka cnót, etyka postmodernistyczna
TK_03 Eudajmonizm Platona i Arystotelesa a myśl św. Augustyna i św. Tomasza, personalizm etyczny chrześcijaństwa
TK_04 Problem dylematów moralnych i dróg ich rozwiązywania w etyce
TK_05 Analiza wybranych wartości moralnych (wierność, odpowiedzialność, sprawiedliwość) i kategorii etycznych (sumienie, wina)
TK_06 Metaetyka i jej główne teorie: naturalizm, intuicjonizm i emotywizm
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Tłumaczy genezę etyki filozoficznej, istotę moralności oraz opisuje główne paradygmaty europejskiej myśli etycznej
Wskazuje na wpływ etyki pogańskiej na myślenie etyczne chrześcijaństwa oraz wpływ idei chrześcijańskich na rozumienie moralności w przeszłości i współcześnie
Ocenia w perspektywie zalet i wad poszczególne schematy myślenia etycznego, rozumie problemy związane z teoriami etycznymi (metaetyka)
Korzysta krytycznie z tekstów etycznych
Posiada świadomość współczesnej doniosłości badań etycznych i kształtowania w sobie kultury etycznej
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić i krytycznie ocenić trzy koncepcje metaetyczne.
W jaki sposób można rozstrzygać dylemat tzw. „kłamstwa z konieczności”?
Oceny:
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Opracowania i podręczniki do etyki ogólnej i dziejów etyki
Andrzejuk A., Filozofia moralna. Tomasz z Akwinu, Warszawa 1999.
Anzenbacher A., Wprowadzenie do etyki, tłum. J. Zychowicz, Kraków 2008.
Bourke V. J., Historia etyki, tłum. A. Białek, Warszawa 1994.
Chyrowicz B., O sytuacjach bez wyjścia w etyce, Kraków 2008.
Galarowicz J., Blask godności. O etyce Karola Wojtyły i nie tylko, Kęty 2005.
Galarowicz J., Powołani do odpowiedzialności. Elementarz etyczny, Kraków 1993.
Jaroszyński P., Etyka – dramat życia moralnego, Warszawa 1993.
Maritain J., Dziewięć wykładów o podstawowych pojęciach filozofii moralnej, tłum. J. Merecki J., Lublin 2001.
Oesterle J.A., Etyka, tłum. J. Sulowski, Warszawa 1965.
Siemianowski A., Szkice z etyki wartości, Gniezno 1995.
Spaemann R., Podstawowe pojęcia moralne, tłum. J. Merecki, Lublin 2000.
Stachewicz K., Problem ugruntowania moralności. Studium z etyki fundamentalnej, Warszawa 2006.
Stachewicz K., W poszukiwaniu podstaw moralności, Kraków 2001.
Stachewicz K., Człowiek i jego ethos, Poznań 2011.
Styczeń T., Etyka niezależna?, Lublin 1980.
Szostek A., Pogadanki z etyki, Częstochowa 1993.
Szutta N., Współczesna etyka cnót, Gdańsk 2007.
Ślipko T., Historia etyki w zarysie, Kraków 2010.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Kraków 1984.
Wojtyła K., Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach systemu Maxa Schelera, w: tenże, Zagadnienie podmiotu moralności, Lublin 1991, s. 11-128.
Opracowania i podręczniki do etyki szczegółowej i zawodowej
Anzenbacher A., Wprowadzenie do chrześcijańskiej etyki społecznej, tłum. L. Łysień, Kraków 2010.
Bołoz W., Życie w ludzkich rękach. Podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1997.
Dunn H. P., Etyka dla lekarzy, pielęgniarek i pacjentów, tłum. B. Opolska-Kokoszowa, M. Namysłowska, Tarnów 1997.
Etyka biznesu, red. J. Dietl, W. Gasparski, Warszawa 1997.
Filek J., Wprowadzenie do etyki biznesu, Kraków 2001.
Fenigsen R., Eutanazja – śmierć z wyboru?, Poznań 1994.
Machinek M., Spór o status ludzkiego embrionu, Olsztyn 2007.
Marcol A., Etyka życia seksualnego, Opole 1995.
Podrez E., Moralne uzasadnienie tolerancji. Studium z etyki personalistycznej, Warszawa 1999.
Porębski Cz., Czy etyka się opłaca? Zagadnienia etyki biznesu, Kraków 1998.
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. 1-2, Kraków 1982.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: