Historia Kościoła - Średniowiecze 12-A002Z-22
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Misje chrystianizacyjne w Europie północnej. Działalność św. Bonifacego i Anglosasów.
TK_02 Kościół w okresie karolińskich – reformy i renesans.
TK_03 Geneza Wielkiej Schizmy Wschodniej, 1054.
TK_04 Chrystianizacja narodów słowiańskich do XI w.
TK_05 Wejście Polski do grona narodów chrześcijańskich Europy.
TK_06 Uniwersalizm Ottona III i Sylwestra II.
TK_07 Reforma gregoriańska.
TK_08 Życie zakonne w średniowieczu.
TK_09 Pierwsze sobory powszechne na Zachodzie.
TK_10 Herezje i inkwizycja.
TK_11 Średniowieczny ruch krucjatowy.
TK_12 Chrześcijaństwo w Polsce w okresie rozbicia dzielnicowego.
TK_13 Kultura i sztuka średniowiecza. Gotyk. Powstanie uniwersytetów.
TK_14 „Niewola” awiniońska i Wielka Schizma Zachodnia.
TK_15 Kościół w Polsce ostatnich Piastów i pierwszych Jagiellonów.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
tłumaczy okoliczności stopniowej chrystianizacji Europy po okresie wędrówek ludów
opisuje wpływ idei chrześcijańskich na rozwój kultury nowych narodów współtworzących Europę
wskazuje kierunki rozwoju życia i dyscypliny kościelnej oraz główne nurty heterodoksyjne
ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła średniowiecznego
ukazuje wewnętrzne podziały chrześcijaństwa oraz relacje chrześcijańskiej Europy ze światem zewnętrznym
korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu
dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii
posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić przyczyny prześladowań i rozwoju chrześcijaństwa od I do IV.
Znaczenie wczesnochrześcijańskich herezji dla rozwoju teologii Kościoła.
Znaczenie Konstantyna Wielkiego dla historii Europy i Kościoła.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Opracowania i podręczniki:
Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. 2, Warszawa 1988.
B. Kumor, Historia Kościoła, t. 2-5, Lublin 1973-1984 i wydania późniejsze.
M. Banaszak, Historia Kościoła katolickiego, t. 2, Warszawa 1987.
W. Abraham, Organizacja Kościoła w Polsce do poł. XII w., Poznań 1962.
Kościół w Polsce, red. J. Kłoczowski, t. 1, Kraków 1966.
J. Nowacki, Dzieje archidiecezji poznańskiej, t. 1, Poznań 1959.
K. Schatz, Sobory powszechne, Kraków 2002.
Tenże, Prymat papieski, Kraków 2004.
L. Wilczyński, Historia Kościoła katolickiego w średniowieczu, Gniezno 2010.
D. Rops, Kościół wczesnego średniowiecza, Warszawa 1969.
Źródła:
Dokumenty Soborów Powszechnych, t. 2-3, red. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
Wybrane tomy serii „Źródła monastyczne” Wydawnictwa TYNIEC.
By czas nie zaćmił i niepamięć. Wybór kronik średniowiecznych, red. A. Jelicz, Warszawa 1975.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: