Historia Kościoła - Starożytność 12-A002Z-12
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Świat antyczny i narodziny chrześcijaństwa.
TK_02 Stosunek państwa rzymskiego do chrześcijaństwa, do 313 r.
TK_03 Kościół judeochrześcijan i Kościół w kontekście kultury grecko-rzymskiej.
TK_04 Historia prześladowań i znaczenie kultu męczenników.
TK_05 Pierwsze zagrożenia jedności Kościoła (pierwsze herezje, gnostycyzm).
TK_06 Etapy kształtowania się struktury hierarchicznej Kościoła.
TK_07 Charakterystyka kultury i życia codziennego chrześcijan do poł. IV w.
TK_08 Konstantyn Wielki i jego znaczenie dla historii Europy i Kościoła.
TK_09 Relacje państwo – Kościół po 313 r.
TK_10 Wielkie spory teologiczne, trynitarne i chrystologiczne.
TK_11 Triumfujący Kościół wobec pogan.
TK_12 Monastycyzm od Antoniego Pustelnika do Benedykta.
TK_13 Upadek Cesarstwa Rzymskiego. Papiestwo i rozwój idei prymatu.
TK_14 Chrześcijaństwo a islam, ikonoklazm.
TK_15 Kościół u schyłku starożytności na wschodzie i zachodzie.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
tłumaczy okoliczności pojawienia się pierwszych wspólnot chrześcijańskich w starożytności
opisuje wpływ innych refleksji religijnych oraz filozoficznych na kształtowanie się teologii młodego Kościoła oraz związane z tym nurty heterodoksyjne
wskazuje potencjalne kierunki rozwoju wspólnoty Kościoła oraz momenty, w których dokonano kluczowych wyborów dyscyplinarnych i teologicznych
ocenia znaczenie najważniejszych postaci z dziejów Kościoła na poszczególnych etapach jego dziejów
ukazuje zmiany zachodzące w społeczeństwie antycznym pod wpływem idei chrześcijańskich
korzysta z podstawowych źródeł historycznych i literatury przedmiotu
dostrzega związek między faktami historycznymi a rozwojem teologii
posiada umiejętność krytycznej oceny źródła historycznego
tłumaczy okoliczności pojawienia się pierwszych wspólnot chrześcijańskich w starożytności
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę omówić przyczyny prześladowań i rozwoju chrześcijaństwa od I do IV.
Znaczenie wczesnochrześcijańskich herezji dla rozwoju teologii Kościoła.
Znaczenie Konstantyna Wielkiego dla historii Europy i Kościoła.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Opracowania i podręczniki:
Historia Kościoła, red. L.J. Rogier, R. Aubert, M.D. Knowles, t. I, Od początków do roku 600, Warszawa 1986.
K. Bihlmeyer, H. Tuechle, Historia Kościoła, t. I, Starożytność chrześcijańska, Warszawa 1971.
K. Schatz, Sobory powszechne, Kraków 2002.
Tenże, Prymat papieski, Kraków 2004.
P. de Labriolle, La réaction païenne, Paris 2005 (repr.).
Histoire de l’Eglise depuis les origines jusqu’a nos jours, red. A. Fliche, V. Martin, vol. 1-5, Paris 1934-1938 (wersje także w innych językach).
Źródła:
Acta Synodalia, red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2006.
Constitutiones Apostolorum, red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
Dokumenty Soborów Powszechnych, t. I (325-787), red. A.Baron, H. Pietras, Kraków 2005.
Euzebiusz z Cezarei, Historia Kościelna, Poznań 1924 (repr. 1993).
Tenże, Żywot Konstantyna, Kraków 2007.
Hermiasz Sozomen, Historia Kościoła, Warszawa 1980.
Sokrates Scholastyk, Historia Kościoła, Warszawa 1983.
Ewagriusz Scholastyk, Historia Kościoła, Warszawa 1980.
Atanazy Aleksandryjski, Żywot św. Antoniego, Warszawa 1987.
Zosimos, Nowa historia, Warszawa 1983.
VARIA z serii wydawniczych: PSP, POK, OŻ, PL, reguły zakonne, pisma gnostyckie, teksty świeckich autorów antycznych (Swetoniusz, Tacyt, Libanios, Julian Apostata, Ammianus Marcellinus i in.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: