Wsparcie rodziców w procesie wychowania do wiary 12-102ZK-20
Treści programowe dla zajęć
Życie religijne współczesnej rodziny - troska i obawy rodziców w procesie wychowania do wiary
Sakramentalne małżeństwo jako podstawa rozwoju religijno-duchowego rodziny.
Współczesne macierzyństwo i kapłaństwo jako wartości nadrzędne, kształtujące życie rodzinne i społeczne, w kontekście tekstów biblijnych.
Funkcjonowanie systemu wsparcia dziecka i rodziny. Aksjologiczne podstawy systemu pomocy rodzinie.
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się dla zajęć w zakresie
Wiedzy - Student/ka:
zna i rozumie problemy życia religijnego w rodzinie, jak również procesy i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego rodziny oraz jego zagrożenia
zna i rozumie w pogłębionym stopniu znaczenie tekstu biblijnego w odniesieniu do natury człowieka. Ma świadomość sensu i konsekwencji zadań duszpasterskich.
Umiejętności - Student/ka:
potrafi dostrzegać znaczenie nawiązywania współpracy z rodziną oraz różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, społecznej, kulturalnej i charytatywnej.
potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą zagrożeń rozwoju religijno-duchowego we wsparciu rodziców do wychowania w wierze.
Kompetencji społecznych - Student/ka:
jest gotów świadomie podjąć działania wspierające rodziców w wychowaniu do wiary.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Obowiązkowa:
Jan Paweł II, List do rodzin, Częstochowa, Edycja św. Pawła 2004.
Tomasz Jelonek, Małżeństwo i rodzina w Piśmie Świętym, Kraków, wydawnictwo Św. Pawła BM, 2007.
Uzupełniająca:
Różne oblicza rodziny, red naukowa ks. Antoni Świerczek, Kraków, Wydawnictwo św. Stanisława BM Archidiecezji Krakowskiej, 2010.
Dokąd zmierzasz współczesna rodzino, red. Antoni Świerczek, Kraków, Wydawnictwo św. Stanisława BM Archidiecezji Krakowskiej, 2012.
Rodzina w kontekście współczesnych problemów wychowania red. Antoni Świerczek, Kraków, Wydawnictwo Naukowe PAT, 2008.
Marek Drzewiecki, Pedagogika integralna, Warszawa, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, 2010.
Susi Ferfogila, Jana Pawła II Filozofia Kultury i wychowania. Kraków, Wydawnictwo św. Stanisława BM Archidiecezji Krakowskiej, 2007.
Macierzyństwo, ojcostwo, mity rodzinne, red. Zenon Dudek w: Psychologia Rodziny 1/2007/; Warszawa, Wydawnictwo Psychologii i Kultury ENETEIA, 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: