Zarys profilaktyki zachowań ryzykownych młodzieży (konwersatorium) 12-102ZK-17
Opis treści kształcenia modułu zajęć
Czynniki i potrzeby rozwojowe okresu dorastania
Zachowania ryzykowne jako norma rozwojowa
Niska skuteczność profilaktyczna tzw. oświaty zdrowotnej
Profilaktyka sektorowa vs. profilaktyka zintegrowana
Rodzaje zachowań ryzykownych młodzieży
Czynniki ryzyka i czynniki chroniące
Wybrane strategie profilaktyczne
Prezentacja autorskiego programu profilaktycznego „Komu w drogę, temu ABS.”
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student:
Zna kompleksowo zespół czynników i potrzeb rozwojowych okresu dorastania
Zna główne rodzaje zachowań ryzykownych młodzieży i ich wzajemnie powiązanie ze sobą
Zna główne elementy składowe modelu oddziaływań tzw. profilaktyki zintegrowanej
Zna czynniki ryzyka vs. czynniki chroniące oraz wybrane strategie oddziaływań profilaktycznych
Zna autorski program profilaktyki przedwczesnej inicjacji seksualnej „Komu w drogę, temu ABS”
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
- Augustyn J., Integracja seksualna, Wydawnictwo M, Kraków 1993.
- Brzezińska A.I., Psychologiczne portrety człowieka, GWP, Gdańsk 2020.
- Cekiera, Cz., Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin 1998.
- Dziewiecki M., Pedagogika Integralna, Wydawnictwo Sióstr Loretanek, Warszawa 2010.
- Dziewiecki M., Integralna Profilaktyka uzależnień w szkole, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2004.
- Frankl V.E., Człowiek w poszukiwaniu sensu, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2009.
- Gajewski W., Kurzępa J., Ryzykowne zachowania seksualne młodzieży w centrum oddziaływań profilaktycznych, wyd. Rubikon, Kraków 2018.
- Gajewski W., Kolczasty Nastolatek, wyd. Fundacja Czyste Serca, Bydgoszcz 2020.
- Gajewski W., Kowalczyk G., Kolczasty Nastolatek, wyd. Fundacja Czyste Serca, Warszawa 2019.
- Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, wyd., Rubikon. Kraków 2009.
- Gutek G.L., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.
- Kępiński A., Z psychopatologii życia seksualnego, Warszawa 1988.
- Komorowska-Pudło M., Seksualność młodzieży przełomu XX i XXI wieku, WAM, Kraków 2013.
- Kurzępa J., Młodzi, piękne i niedrodzy, młodość w objęciach seksbiznesu, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2012.
- Obuchowska I., Drogi dorastania. Psychologia rozwojowa okresu dorastania dla rodziców i wychowawców, Warszawa 1996.
- Obuchowska I., Jaczewski A., Rozwój erotyczny, WSiP, Warszawa 1992.
- Reykowski J., Osobowość jako centralny układ regulacji i integracji czynności, [w:] Psychologia, T. Tomaszewski (red.), Warszawa 1975, s. 772.
- Wojcieszek K.A., Na początku była rozpacz, antropologiczne podstawy profilaktyk, wyd., Rubikon, Kraków 2005.
- Wojciszke B., Psychologia miłości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne sp z o.o., Gdańsk 2010.
- Wojtyła, K. Miłość i odpowiedzialność, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego KUL, Lublin 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: