Kreatywne metody biblijne na katechezie i w duszpasterstwie 12-102ZK-15
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Znaczenie kreatywnych metod biblijnych w katechezie i duszpasterstwie
Wykorzystanie obrazu biblijnego oraz symbolu i ich znaczenie w formacji religijno-duchowej
Metody problemowe w pracy z tekstem biblijnym
Katecheza postaci Alberta Höfera
Emocje w Biblii – praca z biblijnymi figurkami
Metoda Franza Ketta w przekazie treści biblijnych
Biblijne obrazy Siegera Ködera - inspiracje katechetyczne i duszpasterskie
Myślenie wizualne i symboliczne w pracy z Biblią
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
Posiada pogłębioną wiedzę o analizie i wykorzystaniu tekstów biblijnych w pracy katechetycznej i duszpasterstwie
Rozumie uwarunkowania procesu religijno-duchowego
Zna kreatywne metody biblijne
Potrafi samodzielnie oceniać, selekcjonować i integrować wiadomości pochodzącej z różnych źródeł informacji
Integruje wiedzę biblijną i teologiczną z wiedzą z psychologii rozwojowej, socjologii małych grup i pedagogiki
Potrafi interpretować teksty teologiczne
Potrafi być liderem grup biblijnych
Potrafi dostosować metodę pracy do określonej grupy adresatów
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza z zakresu biblijnych metod kreatywnych, pogłębiona umiejętność pracy w grupie i zastosowania metod biblijnych w katechezie i duszpasterstwie stosownie do oczekiwanych kompetencji określonych w efektach uczenia się
- dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza z zakresu biblijnych metod kreatywnych, pogłębiona umiejętność pracy w grupie i zastosowania metod biblijnych w katechezie i duszpasterstwie stosownie do kompetencji określonych w efektach uczenia się
- dobry (db; 4,0): dobra wiedza z zakresu biblijnych metod kreatywnych, pogłębiona umiejętność pracy w grupie i zastosowania metod biblijnych w katechezie i duszpasterstwie stosownie do kompetencji określonych
w efektach uczenia się
- dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza z zakresu biblijnych metod kreatywnych, pogłębiona umiejętność pracy w grupie i zastosowania metod biblijnych w katechezie i duszpasterstwie, ale ze znacznymi niedociągnięciami określonymi w efektach uczenia się
- dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza z zakresu biblijnych metod kreatywnych, pogłębiona umiejętność pracy w grupie i zastosowania metod biblijnych w katechezie i duszpasterstwie, ale z licznymi niedociągnięciami określonymi w efektach uczenia się
- niedostateczny (ndst; 2,0):niezadawalająca wiedza z zakresu biblijnych metod kreatywnych, pogłębiona umiejętność pracy w grupie i zastosowania metod biblijnych w katechezie i duszpasterstwie stosownie do kompetencji określonych w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura:
Stanisław Łabendowicz, Metodyka katechezy, Wydawnictwo Spatium, Radom 2019
Antoni Długosz, Beata Sypełkowska, Wprowadzenie do dydaktyki biblijnej, PAT, Kraków 2000.
John J. Pilch, Słownik kultury biblijnej, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2004.
Radosław Chałupniak, Alfabet metod biblijnych, „Katecheta” , 2011/7-8, s. 67 – 74.
Wojciech Żmudziński SJ, Wizualizacja w katechezie biblijnej, „Katecheta”, 2011/7-8, s. 12 – 18.
Aleksandra Bałoniak (red.), Metody spotkań biblijnych z grupą, „Katecheta”, 2011/7-8, s. 25 – 26.
Zbigniew Barciński (red.), Vademecum katechety, Natan, Lublin 2019
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: