Wybrane zaburzenia psychiczne - jak rozpoznać i pomóc? 12-102ZK-13
Opis treści kształcenia
Profesje i instytucje zajmujące się pomocą osobom cierpiącym na zaburzenia psychiczne
Systemy klasyfikacji zaburzeń psychicznych stosowane w Polsce i na świecie
Charakterystyka zaburzeń nerwicowych; opis przypadków; problem osób skrupulatnych w sakramencie pokuty
Charakterystyka zaburzeń osobowości i zaburzeń psychotycznych; opis przypadków
Zaburzenia zachowania dzieci i młodzieży; opis przypadków
Formy pomocy terapeutycznej udzielanej osobom z zaburzeniami psychicznymi
Rola duszpasterza w pomocy osobom z zaburzeniami psychicznymi
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna różnice w przygotowaniu zawodowym sposobach działania między różnymi profesjami zajmującymi się pomocą osobom cierpiącym na zaburzenia psychiczne
Zna stosowane klasyfikacje zaburzeń i potrafi rozpoznać najczęściej występujące zaburzenia psychiczne
Zna formy i zasady pomocy terapeutyczej stosowane w pomocy osobom cierpiącym na zaburzenia
Rozumie rolę, jaką w pomocy osobom z zaburzeniami może odegrać osoba pracująca duszpastersko
Zauważa możliwości pomocy, której w ramach pracy duszpasterskiej można udzielić osobom z zaburzeniami
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służącyce ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Jaka jest różnica między psychologiem a psychoterapeutą?
Jaka jest „zasadnicza” różnica między nerwicą a zaburzeniem osobowości?
Podaj przynajmniej cztery symptomy chrakteryzujące zaburzenie osobowości borderline.
Omów główne formy psychoterapii.
Przedstaw na czym polega poradnictwo pastoralne.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura
American Psychiatric Association (2016). Kryteria diagnostyczne z DSM-5. Desk reference. Wrocław: Edra Urban & Partner.
Carson, R.C., Butcher, J.N., Mineka, S. (2003). Psychologia zaburzeń. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cierpiałkowska, L. (2016). Psychopatologia. Warszawa: Scholar.
Makselon, J. (red.) (2001). Poradnictwo psychologiczno-religine. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Papieskiej Akademii Teologicznej.
Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Sęk, H. (2007). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Scholar.
Sęk, H. (2012). Psychologia kliniczna, t. 1. Sęk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2012.
Sęk, H. (2012). Psychologia kliniczna, t. 2. Sęk, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN 2012.
World Health Organization (1998). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10. Badawcze kryteria diagnostyczne. Kraków-Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”.
Vaughan, P. V. (1999). Poradnictwo pastoralne a zaburzenia osobowości. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: