Rekolekcje szkolne w praktyce katechetycznej 12-102ZK-09
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie
Podstawa prawna organizacji rekolekcji szkolnych
Formy organizacyjne rekolekcji szkolnych
Metody i środki dydaktyczne w procesie rekolekcyjnym
Zagrożenia i współczesne formy przepowiadania
Informacja zwrotna i aktywne słuchanie w praktyce katechetycznej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
ma pogłębioną wiedzę o kompleksowej naturze języka oraz elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń
zna podstawowe pojęcia z innych dziedzin nauki, zwłaszcza pedagogiki i psychologii, dotyczące rozwoju psycho-fizycznego i religijnego ucznia,
ma rozszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie aktywności religijnej i społecznej człowieka oraz zna wybrane koncepcje człowieka i świata oraz rozumie interakcje pomiędzy wiarą a rozumem
ma świadomość konieczności prowadzenia zindywidualizowanego działania pedagogiczno-katechetycznego,
ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej; posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Wymień najważniejsze style komunikacji edukacyjnej.
Podaj podstawowe elementy skutecznej informacji zwrotnej.
Podaj podstawowe elementy struktury aktywnego słuchania
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Adamczyk B., Model pedagogii Jezusa w przekazie biblijnym, Kraków 2008.
Balsamska M., Integracyjna rola rekolekcji szkolnych, w: Katechizować dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2004.
Bąk J., Teatr – wyzwanie ewangelizacyjne dla katechezy, w: Dzisiejszy katechizowany. Stan aktualny i wyzwania, red. J. Stala, Kraków 2002.
Ceglarek R., Jak przygotować rekolekcje szkolne? WAC 83 (2009), nr 1-2, s. 136-146.
Cogiel M., Strategia szkolnych rekolekcji dla młodzieży w kontekście pedagogiki pastoralnej, ZFK 1(2005), s. 5-10.
Czekalski R., Duszpasterstwo szkolne-czy wykorzystana szansa? AK 571 (2004), 142 z.3, s. 514-528.
Czyrek A., Rekolekcje szkolne a wychowawca klasy, w: Rekolekcje szkolne, red. J. Podlaszczak, Rzeszów 2001, s. 33-36.
Gogolik M., „Nauczycielu dobry…” Paradygmat nauczyciela religii w świetle rozmowy Jezusa z bogatym młodzieńcem, Poznań 2012.
Gogolik M., Współczesne formy języka religijnego w opinii młodzieży, w: W kręgu języka religii i wiary, Język. Religia. Tożsamość VI, (red.) G. Cyran, E. Skorupska-Raczyńska, Gorzów Wielkopolski 2011.
Kochel J., Marek Z., Pedagogia biblijna w katechezie, Kraków 2012.
Janiga W., Grendus M., Dla kogo perły? W poszukiwaniu rekolekcji szkolnych, Przemyśl 2003. (inne autora ZFK)
Panuś T., Rekolekcje… żeby słuchacz chciał przyjść drugi raz… Teoria i praktyka na temat rekolekcji szkolnych i parafialnych, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: