Dynamika grup 12-102ZK-06
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie w zagadnienie grup społecznych
Klasa szkolna jako grupa społeczna (układ pozycji i ról w klasie, struktura socjometryczna grupy w praktyce szkolnej)
Dyscyplina w grupie ( modele dyscypliny, umiejętność radzenia sobie z trudnymi sytuacjami w grupie)
Aktywizacja i aktywność w grupie (wybrane metody pracy z grupą)
Małżeństwo i rodzina jako grupa społeczna (rodzaje rodzin, struktura i role w rodzinie, funkcje rodziny)
Współczesne subkultury młodzieżowe i ich przejawy patologiczne
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
zna różne rodzaje grup społecznych, sposoby kierowania klasą szkolną, modele dyscypliny, różne rodzaje metod i technik aktywizujących w grupie
rozumie zjawiska procesu grupowego w klasie szkolnej, rodzinie, subkulturach młodzieżowych, wpływ grupy na funkcjonowanie jednostki
stosuje sposoby identyfikacji ról w grupie, planuje pracę z grupą w oparciu o metody i techniki aktywizujące,
swobodnie posługuje się repertuarem poznanych metod, radzi sobie z trudnymi sytuacjami w grupie
jest zdeterminowany do pogłębiania w sobie cech lidera grupy
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
A. JANOWSKI, Poznawanie uczniów. Zdobywanie informacji
w pracy wychowawczej, Warszawa 1995;
M. ŁOBOCKI, Wychowanie w klasie szkolnej. Z zagadnień dynamiki grupowej, Warszawa 1994;
E. MIESZALSKI, O przymusie i dyscyplinie w klasie szkolnej, Warszawa 1997;
H. RYLKE, G. KLIMOWICZ, Szkoła dla ucznia. Jak uczyć życia z ludźmi, Warszawa 1982;
W. STEPHAN, Wywieranie wpływu na ludzi, Gdańsk 1999;
BILL ROGERS, Uczniowie w szkole. Rzecz o zachowaniu, Warszawa 2000
Dodatkowe publikacje wskazane przez wykładowcę.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: