Formacja kandydatów do kapłaństwa w świetle Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia – kontynuacja 12-102TM-50
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Ogólne założenia formacji seminaryjnej na podstawie dokumentów Kościoła, zwłaszcza Ratio institutionis
Podstawowe wymiary integralnej formacji do kapłaństwa
Dojrzałość ludzka seminarzysty
Znaczenie formacji intelektualnej i duchowej
Formacja wspólnotowa w przygotowaniu do pracy duszpasterskiej
Aktywność pastoralna i misyjna wspólnoty Kościoła – spotkania z biskupami diecezjalnymi diecezji kaliskiej, diecezji bydgoskiej i archidiecezji poznańskiej
Prezentacja organizacji i środowisk duszpasterskich działających na terenie diecezji kaliskiej, diecezji bydgoskiej i archidiecezji poznańskiej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu
i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Rozumie ogólne założenia formacji seminaryjnej postulowane przez Ratio
Zna podstawy biblijne oraz rozumie treści podstawowych zagadnień z zakresu duchowości prezbitera
Zna w pogłębionym stopniu szczegółowe zagadnienia z zakresu teologii pastoralnej i teologii życia duchowego
Objaśnia zakres pojęcia formacja integralna, rozumie na czym polega dojrzałość ludzka
Rozumie działalność ewangelizacyjną, pastoralną i charytatywną Kościoła w kontekście fundamentalnych dylematów cywilizacji
Zna współczesne konteksty egzystencjalne człowieka oraz trendy panujące w kulturze
Umie podejmować i wypełniać ogólne i specjalistyczne zadania duszpasterskie Kościoła katolickiego
Umie popularyzować wiedzę teologiczną, przekazywać ją i dzielić się doświadczeniem religijno-duchowym, zwłaszcza przez posługę duszpasterską w Kościele katolickim
Jest gotów do współpracy z różnymi środowiskami w prowadzeniu aktywności pastoralnej w lokalnych wspólnotach
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
• Konferencja Episkopatu Polski, Droga formacji prezbiterów w Polsce, Poznań, Święty Wojciech 2021.
• Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska „Pastores dabo vobis” do biskupów, do duchowieństwa i wiernych o formacji kapłanów we współczesnym świecie, Rzym 1992. Dostępna online: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/pastores.html#m4 .
• Jan Paweł II, Listy na Wielki Czwartek 1979-2005, Kraków, Bratni Zew 2007.
• M. Warowny, Miara dojrzałości prezbitera, Pastores 94 (2022) 19-29.
• Komisja Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski, Kryteria eklezjalności wspólnot katolickich, Lublin 2022
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: