Formacja ucznia Jezusa według Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia 12-102TM-44
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Bycie uczniem Jezusa w ujęciu biblijnym i historycznym
Relacja między sakramentem święceń a byciem uczniem Jezusa
Znaczenie uczniostwa w formacji kapłańskiej
Ogólna charakterystyka uczniostwa w ujęciu Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia
Stawanie się uczniem jako etap formacji kapłańskiej
Analiza tekstów biblijnych
Wybrane przykłady stawania się uczniem Jezusa na przestrzeni wieków
Analiza tekstu Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia
Analiza przypadku
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
rozumie tożsamość i drogę rozwoju ucznia Jezusa, zwłaszcza w perspektywie formacji kapłańskiej
tłumaczy ideę naśladowania Jezusa w perspektywie historycznej
rozumie i stosuje wymagania, jakie Jezus stawia swoim uczniom, zwłaszcza w perspektywie formacji kapłańskiej
objaśnia związane z naśladowaniem Chrystusa doświadczenia, ich powody i skutki
kreatywny w pracy zespołowej nad tekstem i trafnie dobiera literaturę przedmiotu
jest uwrażliwiony i przygotowany do krytycznej lektury tekstów w omawianej tematyce
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
- Słownik teologii biblijnej, red. X. Leon-Dufour, Pallottinum, Poznań-Warszawa 1985
- Ks. Franciszek Blachnicki, Idąc, czyńcie uczniami. Rozważania o uczniach Pana, Wydawnictwo Światło-Życie, Kraków 2008
- Jose H. Prado Flores, Szymon Piotr. Uczeń-misjonarz, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań 2015
- Amadeo Cencini, Misja albo dymisja. Wymiar misyjny w towarzyszeniu powołaniowym młodzieży, Wydawnictwo Salwator, Kraków 2013
- Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dar powołania do kapłaństwa. Ratio fundamentalis institutionis sacerdotalis, Pallottinum, Poznań 2017
- Konferencja Episkopatu Polski, Droga formacji prezbiterów w Polsce. Ratio institutionis sacerdotalis pro Polonia, Wydawnictwo Święty Wojciech, Poznań 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: