Kulturowe i społeczne konteksty modlitwy chrześcijańskiej 12-102TM-40
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Religijność jako przedmiot badań.
Modlitwa jako przedmiot badań w kulturze.
Społeczne uwarunkowania praktyki modlitewnej.
Społeczne konteksty doświadczenia modlitewnego.
Znaczenie modlitwy dla praktykujących.
Modlitwa w kulturze współczesnej.
Współczesne konteksty praktyk modlitewnych.
Miejsce modlitwy w kulturze współczesnej.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Posiada wiedzę o metodach i technikach badania modlitwy.
Zna podłoże teoretyczne dotyczące badań modlitwy i jej praktykowania.
Rozumie reguły zmian w warunkach praktykowania modlitwy.
Rozumie złożoność problemów jednostek i grup społecznych w praktykowaniu modlitwy.
Potrafi stosować metody badań modlitwy.
Planuje badania religijności i modlitwy adekwatnie do możliwości i potrzeb ludzi
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Sprawdzenie wiedzy z wykorzystaniem testu z pytaniami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, oraz pytaniami otwartymi, składającego się z 15 pytań. Ma to na celu sprawdzenie wiedzy na temat metod pracy z ludźmi, a także umiejętności pomagania w praktyce (w pytaniach otwartych rozwiązywanie konkretnego problemu, zastosowanie odpowiednich metod i technik pomagania). Łącznie uzyskać można 30 punktów.
Oceny wg punktacji:
30-28 bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
27 do 25 punktów dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
24 do 22 punktów dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
21 do 19 punktów dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
18 do 16 punktów dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
15 do 0 punktów niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Obowiązkowa:
J. Beckford, Teoria społeczna a religia, Nomos, Kraków 2006.
R. T. Ciesielski, Kulturowe i społeczne konteksty modlitwy katolickiej. Problemy badawcze i propozycje ujęć, Wyd. Naukowe WNS, Poznań 2018.
M. Grabowska, Bóg a sprawa polska, Scholar, Warszawa 2018.
P. Norris, R. Inglehart, Sacrum i profanum, Nomos, Kraków 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: