Teologia przyjaźni 12-102TM-38
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Semantyka i filozofia przyjaźni w świecie starożytnym
Matryca biblijna teologii przyjaźni
Propozycja Ewangelii według św. Jana: do Ojca poprzez przyjaźń Jezusa Chrystusa
Odpowiedź człowieka: przyjaźń z Jezusem Chrystusem na tle Ewangelii Janowej
Jezus Chrystus jako „Trzeci” w przyjaźni: nadejście człowieka agapicznego
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Potrafi używać terminów zaczerpniętych z języka greckiego w celu opisania fenomenu przyjaźni
Zna podstawową myśl filozofów starożytnych greckich i rzymskich dotyczącą zjawiska przyjaźni
Potrafi wyróżnić teksty biblijne dotyczące przyjaźni i dokonać ich objaśnienia oraz podstawowej egzegezy
Rozumie specyfikę teologii przyjaźni na podstawie Ewangelii według św. Jana oraz model przyjaźni oparty na darze Boga i odpowiedzi człowieka
Zna implikacje moralne wypływające z Janowej wizji przyjaźni agapicznej oraz potrafi wskazać cechy człowieka agapicznego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
‒ Novum Testamentum Graece. Greek-English New Testament, Deutsche Bibelgesellschaft, Stuttgart 201328.
‒ Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2011.
‒ Benedykt XVI, Deus caritas est (25 grudnia 2005), Encyklika o miłości chrześcijańskiej, AAS 98 (2006) 217-252.
‒ Ratzinger J., Homilia podczas Mszy świętej “Pro eligendo Romano Pontifice” (18 kwietnia 2005), AAS 97 (2005) 685-689.
‒ Arystoteles, Etyka nikomachejska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
‒ Elred z Rievaulx, Przyjaźń duchowa, Hachette, Warszawa 2010.
‒ Fausti S., Rozważaj i głoś Ewangelię. Wspólnota czyta Ewangelię wg św. Jana, t. I, Bratni Zew, Kraków 2004.
‒ Fausti S., Rozważaj i głoś Ewangelię. Wspólnota czyta Ewangelię wg św. Jana, t. II, Bratni Zew, Kraków 2005.
‒ Augustyn J., O przyjaźni. Medytacje, Wydawnictwo M, Kraków 2014.
‒ Klinkowski J., Analiza dramatyczna Ewangelii Św. Jana, TUM, Wrocław 2012.
‒ Ćmiel H., Teologia moralna szczegółowa, Paulinianum, Częstochowa 2008.
‒ Majkrzak H., Miłość i przyjaźń, Spes, Kraków 2006.
‒ Majkrzak H., Przyjaźń w życiu św. Augustyna, Spes, Kraków 2007.
‒ Nagórny J., Teologiczna interpretacja moralności Nowego Przymierza, Wydawnictwo KUL, Lublin 2009.
‒ Rupnik M. I., O przyjaźni z Chrystusem, czyli przy stole w Betanii, Bratni Zew, Kraków 2013.
‒ Rutecki M., Przyjaciel, moją drogą do Boga. Koncepcja przyjaźni Elreda z Rievaulx i jej starożytne inspiracje, Wydawnictwo Benedyktynów Tyniec, Kraków 2017.
‒ Augustyn J., «Niech żyje przyjaźń», w: Życie duchowe 40 (2004) 15-23.
‒ Bolewski J., «Misterium umiłowanego ucznia», w: Życie duchowe 40 (2004) 52-64.
‒ Borkowska M., «Przyjaźnie świętych», w: Życie duchowe 40 (2004) 65-71.
‒ Dąbek T. M., «“Moralność objawiona” według najnowszego dokumentu Papieskiej Komisji Biblijnej Biblia a moralność. Biblijne korzenie postępowania chrześcijańskiego», w: Biblia o moralności, B. Mielec (red.), Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków 2010, 9-20.
‒ Dylus A., «Przyjaźń», w: Słownik teologiczny, A. Zuberbier (red.), Księgarnia św. Jacka, Katowice 19982, 472-473.
‒ Dziadosz D., «Nie będę się wstydził osłonić przyjaciela (Syr 22,25). Przyjaźń w biblijnych tradycjach Starego Testamentu», w: Ethos 103 (2013/3) 19-44.
‒ Frydrych J., «Przyjaźń, moralność i etyka – reminiscencje z Arystotelesa. Zarys personalistycznej interpretacji przyjaźni», w: Ethos 103 (2013/3) 77-102.
‒ Grzywocz K., «Reguły przyjaźni», w: Pastores 14 (2002) 1, 32-38.
‒ Gudaniec A., «Przyjaźń jako odkrywanie osobowej wspólnoty. Refleksje na kanwie myśli Arystotelesa i Tomasza z Akwinu», w: Ethos 103 (2013/3) 45-76.
‒ Machinek M., «Biblijny fundament teologii moralnej», w: Świadek nadziei. Ks. Prof. Janusz Nagórny – twórca i nauczyciel teologii moralnej, A. Derdziuk (red.), Wydawnictwo Diecezjalne w Sandomierzu, Lublin 2008, 165-175.
‒ Mycielski L., «Przyjaźń», w: Życie duchowe 40 (2004) 47-51.
‒ Orzeszyna J., «Moralność objawiona – istota chrześcijańskiej moralności», w: Biblia o moralności, B. Mielec (red.), Wydawnictwo Naukowe UPJPII, Kraków 2010, 57-71.
‒ Prusak J., «Dlaczego przyjaźń musi boleć?», w: List 7-8 (2004) 70-73.
‒ Grzywocz K., W duchu i przyjaźni, Cd-Rom, MP3, Centrum Formacji Duchowej, Studio Katolik, Kraków 2014.
‒ Hajduk T., Przyjaźń. Dar i zadanie, Cd-Rom, MP3, Wydawnictwo Wam-Studio Inigo, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: