Etyka a współczesne dylematy moralne 12-102TM-37
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych (jeśli obowiązują):
podstawowa wiedza z etyki ogólnej;
podstawowa wiedza z antropologii filozoficznej;
znajomość bazowych terminów etycznych, głównych teorii etycznych oraz nurtów europejskiej filozofii człowieka
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Etyka szczegółowa a metody etyki. Podział teorii etycznych. Rodzaje norm oraz sposoby ich tworzenia i uzasadniania. Norma moralności a normy moralne. Relatywizm etyczny i aksjologiczny, absolutyzm, fundamentalizm.
Osoba a natura. Etyka cnót i jej waga w życiu społecznym. Etyka deontologiczna a utylitaryzm. Metodologia argumentacji i podział argumentów.
Dylemat a trudny wybór. Struktura i rodzaje dylematów moralnych.
Dylematy moralne związane z początkiem i końcem życia ludzkiego
Dylematy moralne związane z eksperymentami medycznymi
Dylematy moralne związane z odpowiedzialnością za przyszłe pokolenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka:
zna i rozumie w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną filozofii i prawa kanonicznego, którą jest w stanie rozwijać i stosować w działalności profesjonalnej
w pogłębionym stopniu zagadnienia z zakresu filozofii i prawa kanonicznego
w pogłębionym stopniu powiązania teologii z innymi dziedzinami nauki, zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalające na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych
w pogłębionym stopniu wybrane koncepcje człowieka i świata, rolę i znaczenie człowieka jako twórcy kultury i uczestnika życia religijnego oraz interakcje pomiędzy wiarą a rozumem
potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować i integrować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy z wykorzystaniem wiedzy teologicznej
przeprowadzać badania w zakresie teologii, obejmujące zwłaszcza analizę tekstów filozoficznych, biblijnych i teologicznych oraz syntezę różnych idei i poglądów, poprawnie dobierać metody i konstruować narzędzia badawcze, opracowywać i prezentować wyniki badań, stanowiące oryginalne rozwiązywanie złożonych problemów
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych poglądów teologicznych i światopoglądowych, wytworów kultury w celu określenia ich znaczeń, oddziaływania społecznego, miejsca w procesie historyczno-kulturowym
merytorycznie argumentować i kompetentnie prowadzić dyskusję światopoglądową dotyczącą zagadnień teologicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych autorów, poprawnie formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania
prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi
prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów
jest gotów do intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, będącego podstawą odpowiedzialnego pełnienia zgodnych z kierunkiem i specjalnością ról zawodowych
rozwijania dorobku zawodu mając świadomość złożoności rzeczywistości oraz potrzeby interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów
identyfikowania i rozstrzyganie dylematów etyczno-moralnych, zwłaszcza związanych z etosem zawodowym oraz do przestrzegania i rozwijania tych zasad oraz podejmowania działań na rzecz przestrzegania tych zasad
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
- bardzo dobry (bdb; 5,0): student posiada znakomitą wiedzę i umiejętności analizy treści z zakresu współczesnych teorii etycznych oraz nurtów filozofii człowieka; a także kompetencje intelektualne związane z krytycznym podejściem do współczesnych dylematów moralnych i etycznych bez dogmatycznego i jednostronnego interpretowania omawianych podczas wykładu działań etycznych;
- dobry plus (+db; 4,5): student posiada bardzo dobrą wiedzę i umiejętności analizy treści z zakresu współczesnych teorii etycznych oraz nurtów filozofii człowieka; a także kompetencje intelektualne związane z krytycznym podejściem do współczesnych dylematów moralnych i etycznych;
- dobry (db; 4,0): student posiada dobrą wiedzę i umiejętności analizy treści z zakresu współczesnych teorii etycznych oraz nurtów filozofii człowieka; a także kompetencje intelektualne związane z krytycznym podejściem do współczesnych dylematów moralnych i etycznych;
- dostateczny plus (+dst; 3,5): student posiada wystarczającą wiedzę i umiejętności analizy treści z zakresu współczesnych teorii etycznych oraz nurtów filozofii człowieka; jednakże wykazuje nieliczne braki w zakresie krytycznego podejścia do współczesnych dylematów moralnych i etycznych;
- dostateczny (dst; 3,0): student posiada podstawową wiedzę i umiejętności analizy treści z zakresu współczesnych teorii etycznych, choć z licznymi błędami w odniesieniu do określonych efektów uczenia się;
- niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca lub minimalna wiedza, umiejętności i kompetencje związane z zagadnieniami poruszanymi podczas wykładów; nieumiejętność krytycznej interpretacji zagadnień i zjawisk dotyczących współczesnych dylematów moralnych i etycznych.
Literatura
Zalecana literatura:
a) podstawowa
Biesaga T., Podstawy etyki i bioetyki, Kraków 2016.
Chyrowicz B., Etyka stosowana: metody i problemy, Lublin 2013.
Etyka. Filozoficzna etyka życia spełnionego, red. S. Janeczek, A. Starościc, Lublin 2016.
Hołówka J., Etyka w działaniu, Warszawa 2001.
Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, różne wydania.
b) dodatkowa
Chyrowicz B., Etyka jako filozoficzny namysł nad moralnością, w: Etyka zawodu psychologa, red. J. M. Brzeziński, B. Chyrowicz, M. Toeplitz-Winiewska, Warszawa 2008, s. 21-40.
Człowiek na granicy istnienia. Dyskusje o śmierci mózgowej i innych aspektach umierania, red. G. Hołub, P. Duchliński, Kraków 2017.
Czarnecki P., Dylematy etyczne współczesności, Warszawa 2008.
Etyka o współczesności. Współczesność w etyce, red. D. Sepczyńska, M. Jawor, A. Stoiński Olsztyn 2016.
Hołub G., Osoba w labiryncie decyzji moralnych. Bioetyka w perspektywie personalistycznej, Kraków 2014.
Ślipko T., 9 dylematów etycznych, Kraków 2010.
Szahaj A., Relatywizm i fundamentalizm, Toruń 2008.
Szutta N., Czy istnieje coś, co zwiemy moralnym charakterem i cnotą?, Lublin 2017.
Ulepszanie człowieka Perspektywa filozoficzna, red. Grzegorz Hołub, Piotr Duchliński, Kraków 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: