Wykluczenie społeczne 12-102TM-30
Opis treści kształcenia
Wykluczenie w nieuporządkowanych koncepcjach. Underclass. Margines. Obszary wykluczenia.
Dylematy teoretyczne i praktyczne zastosowania
Podstawowe ramy pojęć. Niezgoda na powszechność wykluczenia.
Gettoizacja przestrzeni? Zachowania wykluczające w publicznych przestrzeniach.
Kultura Ubóstwa: Interakcje, Socjalizacja, Konsumpcja. Slumsy. Życie niczyje. Ludzie skazani na pogardę.
Stygmat, Piętno. Oswajanie z piętnem siebie i innych.
Co robimy ze słabszymi. Przenikanie światów bogactwa i nędzy. Jednostronna granica.
Przeżywanie swojej biedy – reguły przetrwania.
Dotkliwe rytuały wobec odrzuconych.
Dziecko jako uczestnik grup marginalnych. Dziedziczenie biedy.
Kontrola społeczna - element wykluczania społecznego.
Koncepcja zerwanych więzi.
Reakcja społeczna – urzeczywistnianie wykluczenia. Naznaczanie społeczne.
Warunki prawidłowej internalizacji norm. Wskaźniki nieprzystosowania społecznego.
Pomoc realnie wykluczonym. Dylematy pomagania. Efektywność pomagania. Relacja pomocy. Problemy i rozwiązania a budowanie rozwiązań. Typy wspomaganych.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Posiada wiedzę o różnorodnych sposobach definiowania i charakteryzowania wykluczenia społecznego.
Rozpoznaje zależności między społecznymi i jednostkowymi przyczynami wykluczenia społecznego.
Wskazuje na ekonomiczne i pozaekonomiczne podłoże wykluczenia społecznego.
Charakteryzuje zależności między społeczną inkluzją a ekskluzją.
Objaśnia instytucjonalne mechanizmy sprzyjające wykluczeniu.
Identyfikuje role społeczne narzucane osobom wykluczonym.
Analizuje różnorodność sytuacji życiowych jednostek i grup wykluczonych.
Formułuje realne i potencjalne zagrożenia mające wpływ na poszerzanie granic wykluczonych.
Ocenia możliwości przeciwdziałania procesom marginalizacji.
Ma świadomość trudności w funkcjonowaniu społecznym osób wykluczonych oraz wrażliwość na problemy osób piętnowanych. Potrafi pomagać wykluczonym.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Oliwa-Ciesielska M., W poszukiwaniu kultury ubóstwa, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2013.
Przymeński A., Oliwa-Ciesielska M., Publiczna pomoc mieszkaniowa a demarginalizacji społeczna ludności ubogiej, Wyd. Nauk UE, Poznań 2014.
Declerck P., Rozbitkowie. Rzecz o paryskich kloszardach, MUZA, Warszawa 2004.
Damon Julien, Wykluczenie, ON, Warszawa 2012.
Marzec-Holka K. (red.), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Bydgoszcz 2005.
Kubik W. i Urban B., (red.) Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży, WAM, Kraków 2005.
Kowalak T., Marginalność i marginalizacja społeczna, Elipsa, Warszawa1998.
Jałowiecki B., Łukowski W., Gettoizacja polskiej przestrzeni miejskiej, Scholar, Wyd. SWPS Academica, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: