Wybrane zagadnienia z bioetyki 12-102TM-16
Opis treści kształcenia
Podstawy bioetyki ogólnej: historia bioetyki, modele bioetyki, godność człowieka jako fundament refleksji bioetycznej, świętość i jakość życia, zasady ingerencji medycznych
Wybrane zagadnienia z bioetyki początków życia: eugenika, preselekcja płci, diagnoza przedpoczęciowa, preimplantacyjna i prenatalna, prokreacja technicyzowana
Wybrane zagadnienia z bioetyki pełni życia: hermafrodytyzm, transseksualizm, dylematy moralne w psychologii i psychiatrii
Wybrane zagadnienia z bioetyki końca życia: eutanazja, uporczywa terapia, medycyna paliatywna
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Student ma pogłębioną wiedzę na temat bioetyki. Zna i rozumie podstawowe problemy, pojęcia, kluczowe zagadnienia dotyczące wybranych aspektów bioetyki
Student ma uporządkowaną wiedzę obejmującą zagadnienia teologii życia (bioetyki teologicznej) i jej specyfiki.
Student ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach omawianej problematyki z różnymi dziedzinami wiedzy, zwłaszcza z innymi dziedzinami teologii, antropologią filozoficzną, medycyną i psychologią
Student potrafi samodzielnie formułować problemy bioetyczne i próbuje w oparciu o zdobytą wiedzę je rozwiązywać.
Potrafi rozpoznać konkretne rozumienia bioetyki i określić ich oddziaływanie w życiu społecznym, religijnym oraz przeprowadzić ich krytyczną analizę.
Student potrafi krytycznie myśleć, oceniać współczesną rzeczywistość w zakresie omawianego wykładu. Potrafi spokojnie rzeczowo dyskutować, wymieniać poglądy.
Student jest świadomy ciągłego rozwoju medycyny i bioetyki. Chce się uczyć i wciąż zdobywać wiedzę, poszerzać swoje horyzonty.
Student jest otwarty na tych, którzy mają inny sposób myślenia, wartościowania, którzy wyznają inny światopogląd, religię. Potrafi podjąć z nimi dyskusję w oparciu o zdobytą wiedzę.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie obecności, aktywnego uczestnictwa na zajęciach oraz ustnego egzaminu.
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Literatura podstawowa
Jan Paweł II, Encyklika Evangelium vitae, Rzym 1995.
Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja o przerywaniu ciąży Questio de abortu, w: W trosce o życie. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, red. K. Szczygieł. Tarnów 1998, s. 303-315.
Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja o eutanazji Iura et bona, w: W trosce o życie. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, red. K. Szczygieł, Tarnów 1998, s. 333-339.
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o szacunku dla rodzącego się życia ludzkiego i o godności jego przekazywania Donum vitae, w: W trosce o życie. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, red. K. Szczygieł, Tarnów 1998, s. 360-385.
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja dotycząca niektórych problemów bioetycznych Dignitas personae, w: W trosce o życie. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, t. 2, red. J. Brusiło, Tarnów 2012, s. 465-486.
Papieska Rada Cor Unum, Niektóre kwestie etyczne odnoszące się do ciężko chorych i umierających, w: W trosce o życie. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, red. K. Szczygieł, Tarnów 1998, s. 437-452.
Papieska Akademia Nauk, Deklaracja o sztucznym przedłużaniu życia i dokładnym ustaleniu momentu śmierci, w: W trosce o życie. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, red. K. Szczygieł, Tarnów 1998, s. 453-454.
Papieska Rada ds. Duszpasterstwa Służby Zdrowia, Karta pracowników służby zdrowia, w: W trosce o życie. Wybrane dokumenty Stolicy Apostolskiej, red. K. Szczygieł, Tarnów 1998, s. 549-627.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002.
Literatura uzupełniająca (w tym portale internetowe)
Bołoz W., Życie w ludzkich rękach. Podstawowe zagadnienia bioetyczne, Warszawa 1997.
Encyklopedia bioetyki, red. A. Muszala, Radom 2009.
Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego, red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Radom 2005.
Kieniewicz P., Człowiek niewygodny, człowiek potrzebny. Dyskusja antropologiczna w bioetyce amerykańskiej, Lublin 2010.
Machinek M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Wybrane problemy etyczne u kresu ludzkiego życia, Olsztyn 2004.
Morończyk D., „Do not resuscitate” – czyli kiedy można odstąpić od reanimacji, Kraków 2011.
Schockenhoff E., Etyka życia. Podstawy i nowe wzywania, Opole 2014.
Ślipko T., Granice życia, Warszawa 1997.
Wróbel J., Człowiek i medycyna. Teologicznomoralne podstawy ingerencji medycznych, Kraków 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: