Rozeznawanie duchowe w posłudze kapłańskiej 12-102TM-06
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Rozeznanie jako stała potrzeba egzystencji chrześcijańskiej
Umocowanie rozeznawania duchowego strukturze duchowej chrześcijanina
Rozeznawania duchowe/duchów: doktryna biblijna i systematyczna
Posługa rozeznawania indywidualna i wspólnotowa
Specyfika kapłańskiej posługi rozeznawania
Główne momenty kapłańskiej posługi rozeznawania
Kapłan a „znaki czasu”
Kapłan w walce duchowej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
zna podstawy biblijne, teologiczne i historyczne oraz kanoniczne rozeznawania duchowego
zna podstawy metodologiczne oraz typologię rozeznania duchowego
ma biegłość w dostosowywaniu metody rozeznawania duchowego do określonych przypadków i potrafi uzasadnić ich dobór
umie prowadzić rozeznawanie duchowe indywidualne i animować rozeznawanie wspólnotowe, oraz wyjaśnić je i nauczyć innych
zna kryteria rozeznawania duchów oraz kryteria oceny znaków czasu i umie je zastosować w praktyce duszpasterskiej
potrafi określić podstawowe błędy rozeznawania duchowego w duszpasterstwie, umie je wykazać i zna środki uniknięcia
zna i umie zastosować zasady rozeznania duchowego w szczególnych momentach zaangażowania w duszpasterstwie indywidualnym (sakramentalnym)
zna i umie zastosować zasady rozeznania duchowego w duszpasterstwie ogólnym (sytuacje społeczno-religijne) zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych
zna i umie stosować środki ascetyczne walki duchowej właściwej dla kapłanów zaangażowanych w proces rozeznawania duchowego
zna zasady rozeznawania duchowego (także w korelacji do diagnozy psychologicznej) oraz procedury duchowe i kanoniczne postępowania przy egzorcyzmach i modlitwach o uwolnienie
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Św. Tomasz z Akwinu, Suma teologiczna, II-II, 47-56.
IGNACY LOYOLA, Ćwiczenia duchowne, nn. 328-370.
SCUPOLI Wawrzyniec, Walka duchowa, KKK, Poznań 2002.
JURADO Manuel Ruiz sj, Rozeznawanie duchowe, WAM, Kraków 2002.
JEANGUENIN Gilles, Rozeznawanie, czyli myślenie i działanie zgodnie z wola Bożą, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2011.
AUGUSTYN Józef sj (red.), Smak życia z Bogiem. Modlitwa i rozeznanie duchowe w Ćwiczeniach duchowych, Wyd. WAM, Kraków 1999.
CORTI Renato, MARZI Luciano, STEVAN Sergio, Co mam czynić Panie? Kierownictwo duchowe a rozeznawanie powołania. Pożyteczne wskazówki, Bratni Zew, Kraków 2005.
KOCAŃDA Bogdan OFMConv, Posługa kapłana-egzorcysty, Bratni Zew, Kraków 2004.
GUZOWSKI K. – BARTH G. (redd.), Duch Święty w naszej codzienności, Gaudium, Lublin 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: