Wprowadzenie w chrześcijaństwo I 12-102TF09
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Przekazanie wiedzy wprowadzającej w teologię chrześcijańską oraz dotyczącej historii Kościoła, procesu uświęcenia i mistyki chrześcijańskiej
Przedstawienie podstawowych dogmatów Kościoła katolickiego i jego nauczanie w sprawach moralnych
Ukazanie w sposób syntetyczny zasadniczych elementów objawienia, pozwalających na całościowe spojrzenie na tajemnicę chrześcijaństwa.
Zastosowanie nabytej wiedzy w formułowaniu problemów moralnych i dylematów etycznych związanych z własną i cudzą pracą oraz poszukiwanie optymalnych rozwiązań zgodnych z nauką Kościoła
Wykształcenia zdolności rozróżniania poszczególnych etapów procesu uświęcenia człowieka
Analiza doświadczenia religijnego w kontekście powołania do kapłaństwa/ do świętości
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Zna podstawowe pojęcia teologiczne i potrafi się nimi posługiwać
Posiada podstawową znajomość współczesnego nauczania Kościoła katolickiego w świetle Kompendium Katechizmu Kościoła Katolickiego
Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych w aspekcie przesłania ewangelicznego
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza moralne związane z życiem osobistym i społecznym w oparciu o zasady ewangeliczne
Jest świadomy odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego; zna i angażuje się osobiście oraz zachęca innych w działania na rzecz zachowania dziedzictwa chrześcijańskiego i kulturowego regionu, kraju i Europy
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Bartnik Cz., Istota chrześcijaństwa, Lublin 2004
Benedykt XVI, Światłość świata, Kraków 2011.
Blachnicki F., Sympatycy czy chrześcijanie?, Kraków 2003
Cholewińska A., ABC chrześcijaństwa, Kraków 2004
Cholewińska A., Chrześcijaństwo ponownie odkrywane, Warszawa 1993
Giussani L., Miejsce chrześcijanina w świecie, Kraków 2003
Gnilka J, Jezus z Nazaretu, Kraków 2005
Jan Paweł II, Dar i tajemnica, Kraków 1996
Katechizm Kościoła Katolickiego, cz. I, rozdz. 1, „Wierzę – wierzymy”, Poznań 1999
McDowell J., Fundamenty wiary, Katowice 2000
Ratzinger J., Sól ziemi. Chrześcijaństwo i Kościół katolicki na przełomie tysiącleci, Kraków 1997
Ratzinger J., Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Kraków 1996;
Ratzinger Joseph – Benedykt XVI, Jezus z Nazaretu, cz. I: Od chrztu w Jordanie do Przemienienia, Kraków 2007, cz. II: Od wjazdu do Jerozolimy do Zmartwychwstania, Kielce 2011.
Sobór Watykański II, Dekret o formacji kapłańskiej Optatam totus
Sobór Watykański II, Konstytucja Dogmatyczna o Kościele Lumen gentium, rozdział V
Tomasz à Kempis, O naśladowaniu Chrystusa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: