Teologia świadectwa we współczesnym Magisterium Kościoła 12-102TF-35
Opis treści kształcenia
Cześć wykładowa:
Wyzwania ze strony dziejów wobec chrześcijańskich świadków
Przegląd biblijnej i magisterialnej refleksji na temat świadectwa chrześcijańskiego i jego form
Wypowiedzi Soboru Watykańskiego II o świadectwie chrześcijańskim
Wymiary świadectwa chrześcijańskiego w świetle Vaticanum Secundum
Możliwa dwuznaczność świadectwa milczącego w świetle Evangelii nuntiandi i Redemptoris missio
Osobisty i wspólnotowy wymiar świadectwa chrześcijańskiego w świetle nauczania Jana Pawła II
Świadectwo świeckich, duchownych i osób życia konsekrowanego w Kościele i świecie w świetle nauczania ostatnich papieży
Radykalność świadectwa chrześcijańskiego w ujęciu współczesnego Magisterium
Wychowanie do różnorodności miejsc poświadczania chrześcijańskiego w nauczaniu współczesnego Magisterium
Rozumienie integralne świadectwa w tekstach współczesnego Magisterium
Część konwersatoryjna
Wyzwania wobec chrześcijańskiego świadectwa w kontekście dwudziestowiecznych przemianach
Specyfika świadectwa chrześcijańskiego świeckich we współczesnym nauczaniu Kościoła
Specyfika świadectwa chrześcijańskiego duchownych i osób życia konsekrowanego we współczesnym Magisterium Kościoła
Świadectwo chrześcijańskie w czasach totalitaryzmu w nauczaniu Jana Pawła II
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozumie pojęcie świadectwa chrześcijańskiego, jego naturę i rolę w życiu i nauczaniu Kościoła
objaśnia i przedstawia najważniejsze wymiary świadectwa w oparciu o wypowiedzi Magisterium Kościoła
podejmuje wybory w celu pogłębiania osobistego świadectwa chrześcijańskiego
towarzyszy duchowo osobom poszukującym i realizującym świadectwo wiary
z pomocą Magisterium Kościoła prowadzi wespół z innymi poszukiwania sposobów pogłębiania i rozwoju świadectwa chrześcijańskiego
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę opisać wybraną formę świadectwa chrześcijańskiego odwołując się do podstawowych wypowiedzi współczesnego Magisterium
Jak Pan/Pani rozumie pojęcie świadka w odniesieniu do Jezusa Chrystusa?
Kryteria oceniania
wykłady – pisemne zaliczenie
konwersatoria – przygotowanie prezentacji w grupie studenckiej; przygotowanie się do zajęć oraz zaangażowanie podczas nich
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Paweł VI, Adhortacja apostolska Evangelii nuntiandi o ewangelizacji w świecie współczesnym (1975).
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Christifideles laici o powołaniu i misji świeckich w Kościele i świecie (1988).
Sobór Watykański II. Konstytucje. Dekrety. Deklaracje, Poznań 2002.
Balthasar, H.U. von, Cordula albo o świadectwie chrześcijanina, Kraków 2002.
Dola T. (red.), Wiarygodność Kościoła, Opole 1997.
Dziewulski G., Świadectwo chrześcijańskie jako znak wiarygodności Kościoła, Lublin 2010.
Seweryniak H. , Świadectwo i sens, Płock 2003.
Wojtyła K., U podstaw odnowy. Studium o realizacji Vaticanum II, Kraków 1972
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: