Wprowadzenie w chrześcijaństwo 12-102TF-22-12
Uwaga: przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem.
Opis treści kształcenia
Podstawowe pojęcia i terminy teologiczne odnoszące się do szeroko rozumianej duchowości chrześcijańskiej
Katechizm Kościoła Katolickiego
Biblijna koncepcja wiary
Credo - Wyznanie wiary chrześcijańskiej
Człowiek jako istota powołana i uzdolniona do uczestnictwa życiu Boga
Słowo Boże jako źródło życia duchowego
Modlitw i liturgia w życiu chrześcijanina i Kościoła
Soborowa wizja Kościoła
Efekty kształcenia
Uwaga: przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem.
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozumie podstawowe pojęcia i terminy teologiczne oraz potrafi posługiwać się językiem teologicznym w zakresie omawianej problematyki
Zna genezę powstania i strukturę Katechizmu Kościoła Katolickiego oraz potrafi samodzielnie z niego korzystać
Postrzega wiarę, jako osobową i dynamiczną relację z Bogiem, która kształtuje się zarówno w wymiarze osobistym, jak i wspólnotowym
Rozumie i prawidłowo interpretuje poszczególne artykuły Symbolu wiary
Postrzega siebie, a szerzej naturę ludzką, jako istotę transcendentną i otwartą na doświadczenie Boga
Zna rolę słowa Bożego i docenia jego znaczenie w dynamice życia duchowego
W sposób czynny i świadomy angażuje się w liturgię Kościoła
Właściwie interpretuje soborową wizję odnowy Kościoła; postrzega Kościół, jako żywą wspólnotę Boska-ludzką oraz odnajduje w niej swoje miejsce
Kryteria oceniania
Uwaga: przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem.
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. Jakie są podstawowe założenia biblijnej koncepcji wiary?
2. Proszę ukazać strukturę Katechizmu Kościoła Katolickiego oraz uzasadnić jego podział
3. W jakich obrazach Sobór Watykański II ukazywał Kościół i jakie Pan/i odnajduje w nim swoje miejsce?
Kryteria oceniania
w semestrze zimowym
wykłady: zaliczenie ustne
w semestrze letnim
wykłady: zaliczenie ustne
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Uwaga: przedmiot dwusemestralny. Opis dotyczy obu semestrów razem.
Zalecana literatura
Katechizm Kościoła Katolickiego. Poznań 1994. (zwłaszcza: s. 45-54. 187-217. 405-435. 575-642)
A. Cholewiński. „Chrześcijaństwo ponownie odkrywane”. Warszawa 1989
Konferencja Episkopatu Niemiec. „Katechizm dla dorosłych. Wyznanie wiary Kościoła”. Kraków 1999
K. Bukowski. J. Tischner. „W co wierzę? Jak żyć?” Wrocław 1983
T. Żychiewicz. „Credo. Prawdy wiary w nauczaniu Biblii”. Kraków 1988
Związek Katechetów Niemieckich w Monachium. „Zarys wiary”. Kraków 1985
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: