Nauczanie pisarzy chrześcijańskich o kapłaństwie w okresie patrystycznym 12-102Patr-16
Opis treści kształcenia modułu zajęć
Ogólne wprowadzenie w tematykę wykładu o kapłaństwie w okresie patrystycznym.
Nauczanie o kapłaństwie autorów II-III wieku.
Poglądy o kapłaństwie na podstawie dzieł Orygenesa.
Nauczanie Jana Chryzostoma na podstawie dzieła O kapłaństwie.
Życie kapłana w ujęciu Jana Chryzostoma.
Poglądy Grzegorza z Nazjanzu o duchownych na podstawie II Mowy.
Nauczanie św. Augustyna na temat kapłaństwa.
Życie duchownych w pierwszych wiekach na podstawie Akty synodów Kościoła starożytnego.
Formacja do kapłaństwa w ujęciu autorów chrześcijańskich i dokumentów legislacyjnych.
Znaczenie wykształcenia w życiu kapłana. Rola artes liberales.
Wpływ i rola monastycyzmu starożytnego na posługę kapłańską.
Reforma monastyczna we wczesnym średniowieczu i epoce karolińskiej.
Grzegorz Wielki i jego dzieło: Księga Reguły pasterskiej.
Koncepcja homilii patrystycznej.
Podsumowanie wykładów. Dyskusja prezentacja prac zaliczeniowych.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu
i potwierdzeniu osiągnięcia EK student:
Zna nauczanie autorów chrześcijańskich na temat kapłaństwa.
Posiada wiedzę na temat przygotowania i formacji do kapłaństwa w okresie starożytnym.
Posiada umiejętność analizy wypowiedzi pisarzy antycznych na temat kapłaństwa.
Umie wyjaśniać i interpretować wypowiedzi Ojców Kościoła.
Posiada umiejętność korzystania ze źródeł – dzieł pisarzy chrześcijańskich i literatury przedmiotu
Potrafi przygotować prezentację i wypowiedź na temat przygotowania do kapłaństwa na podstawie dzieł autorów starożytnych.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Źródła:
- Consitutiones Apostolorum, tłum. S. Kalinkowski, układ i oprac. A. Baron ‒ H. Pietras: Konstytucje Apostolskie ŹMT 42 (Synodes et Collectiones Legum 2), Kraków 2007 (tekst grecki wg. ed. F.X. Funka: Didascalia et Constitutiones Apostolorum, I, Paderbornae 1905, 1-595).
- Dokumenty Soborów Powszechnych. T. I (325-787), uład i opracowanie a. baron, H. Pietras, Kraków 2005.
- Synody i Kolekcje Praw, t. I: Dokumenty synodów, dalej: ŹMT (Acta synodalia) od 50 do 381 roku, układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras (ŹMT 37) Kraków 2006.
- Synody i Kolekcje Praw, t. IV: Dokumenty synodów (Acta synodalia) od 381do 431 roku, układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras (ŹMT 52) Kraków 2010.
- Synody i kolekcje Praw, t. VI: Dokumenty synodów (Acta synodalia) od 431 do 504, układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras (ŹMT 62) Kraków 2011.
- Synody i Kolekcje Praw, t. VIII: Dokumenty synodów (Acta synodalia) od 506 do 553, układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras (ŹMT 73) Kraków 2014.
Opracowania:
- Czyżewski B., Ideał dobrego duszpasterza w nauczaniu św. Grzegorza Wielkiego, w: W kręgu myśli świętego Grzegorza Wielkiego w 1400. rocznicę śmierci, Poznań 2005, s. 95-106.
- Czyżewski B., Kieling M., Wygralak P., Praktyczne wskazania dla duchownych w literaturze patrystycznej i w prawodawstwie synodalnym, Poznań 2018.
- Eckmann E. , Teologia kapłaństwa w pismach św. Augustyna, Vox Patrum 13-15 (1993-1995), s. 140-141.
- Gałkowski T., Zakaz uprawiania handlu i dokonywania transakcji przez duchownych Kościoła katolickiego, Łódzkie Studia Teologiczne 25 (2016), s. 79-81.
- Grzywaczewski J., Przywileje duchownych w pierwszych wiekach chrześcijaństwa, VoxP 13-15 (1993-1995), s. 217-225.
- Keller J. , Kształtowanie ortodoksji katolickiej na tle działalności synodalnej, w: J. Keller (red.) Katolicyzm starożytny jako forma rozwoju pierwotnego chrześcijaństwa, Warszawa 1969.
- Gurda K., Nauka o kapłaństwie u św. Ambrożego, Vox Patrum 13-15 (1993-1995), z. 24-29, s. 117-118.
- Kieling M., Kryteria przyjęcia i przygotowanie kandydatów do stanu duchownego na podstawie Dokumentów synodów w latach 306-495, Studia Gnesnensia 27 (20213), s. 221-232.
- Kieling M., Res ecclesiae oraz duchowieństwo wobec dóbr materialnych na podstawie Dokumentów synodów w latach 50-504, Teologia Patrystyczna 10 (2013), s. 145-155.
- Myszor W., Przygotowanie do kapłaństwa w IV i V wieku w Kościele Wschodnim, Vox Patrum 13-15 (1993-1995) z. 24-29, s. 264.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: