Dobroczynna działalność w starożytnych wspólnotach chrześcijańskich 12-102Patr-13
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Dobroczynna działalność wspólnoty jerozolimskiej
Działalność dobroczynna chrześcijan w nauczaniu ojców Kościoła
Udział osób konsekrowanych w działalności charytatywnej
Działalność charytatywna Kościoła starożytnego w uchwałach soborów i synodów
Motywacja działalności charytatywnej w refleksji ojców Kościoła
Przykład instytucjonalnej działalności charytatywnej Kościoła w starożytności chrześcijańskiej: Bazyliada,
Aktualność działalności charytatywnej starożytnego Kościoła i możliwość aplikacji do realiów społecznych XXI w.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Zna formy działalności dobroczynnej w starożytnym Kościele
Umie przedstawić motywacje działalności dobroczynnej Kościoła w okresie I-VI w.
Potrafi krytycznie analizować teksty ojców Kościoła, dokumenty synodów i soborów, i postawić odpowiednie wnioski
Jest przygotowany/a do aplikowania doświadczeń pierwszych wspólnot chrześcijańskich w dziedzinie pomocy charytatywnej do potrzeb współczesnego społeczeństwa
Umie przygotować prezentację dla woluntariuszy i wszelkich zespołów charytatywnych na temat dobroczynnej działalności starożytnego Kościoła
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Źródła podstawowe:
‒ Ambroży z Mediolanu, Historia Nabota, przekład: M. Kozera, Sandomierz 1985
‒ Bazyli Wielki, Homilia 6 przeciw bogactwu, przekład: T. Sinko, w: Św. Bazyli Wielki, Wybór homilii i kazań, Kraków 1947.
‒ Klemens Aleksandryjski, Który człowiek bogaty może być zbawiony, przekład; ks. J. Czuj, Kraków 2012
‒ Nil z Ancyry, Peristeria. Traktat dla mnicha Agatiusza, przekład: L. Nieścior, Poznań 2003.
Opracowania:
‒ Hamman A., Życie codzienne w Afryce Północnej w czasach św. Augustyna, Warszawa 1989
‒ Hamman A., Życie codzienne pierwszych chrześcijan (95-197), Warszawa 1990.
‒ Chrześcijanie a życie publiczne w Cesarstwie Rzymskim III – IV w., Pr. zb. pod red. Bpa Jana Śrutwy, Lublin 1988
‒ Markus R. A., Chrześcijaństwo w świecie rzymskim, Warszawa 1978.
‒ Ojcowie Kościoła o ubóstwie, Teologia Patrystyczna 10, Pr. zb. pod red. B. Częsz, P. Wygralak, Poznań 2013.
‒ Rodziński A., Sprawiedliwość chrześcijańska wobec problemu nierówności majątkowych w II i III wieku, Lublin 1960.
‒ Vox Patrum 16(1996) t.30-31 – numer w całości poświęcony dobroczynnej działalności Kościoła starożytnego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: