Wybrane zagadnienia z profilaktyki uzależnień 12-102Pas-45
Opis treści kształcenia modułu zajęć
Rodzaje uzależnień, przyczyny i skutki
Standardy profilaktyki uzależnień od substancji psychoaktywnych oraz zaburzeń behawioralnych
Dialog motywujący – metoda terapii w praktyce z pacjentem niezmotywowanym
Rodzinna interwencja kryzysowa wobec osoby uzależnionej
Modele terapii w placówkach odwykowych
Profilaktyka uzależnień w działalności pedagogicznej i duszpasterskiej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student:
Posiada wiedzę na temat uzależnień (rodzaj, skutki oraz przyczyny)
Zna metody pracy terapeutycznej z osobami uzależnionymi
Posiada wiedze z zakresu profilaktyki uzależnień od substancji psychoaktywnych oraz zaburzeń behawioralnych
Posiada wiedzę, którą może zastosować w pracy pedagogicznej i pastoralnej
Zna metody pracy terapeutycznej z wybranymi grupami osób uzależnionych od substancji psychoaktywnych
Posiada wiedzę dotyczącą metody interwencji kryzysowej wobec osób zagrożonych uzależnieniem
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
Badura-Madej W., Wybrane zagadnienia interwencji kryzysowej, Interart, Warszawa 1996
Baran-Furga H., Steinbarth-Chmielewska K., Uzależnienia. Obraz kliniczny i leczenie, PZWL, Warszawa 1999
Czabała J. Cz., Czynniki leczące w psychoterapii, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2002
De Leon G., Społeczność terapeutyczna. Teoria, Model, Metoda., Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 2003
Jabłoński P., Bukowska B., Czabała C. (red) Uzależnienie od narkotyków. Podręcznik dla terapeutów. Krajowe Biuro do spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Warszawa 20126.
James R.K., Gilliand B.E., Strategie interwencji kryzysowej, rozdz. 8 pt. ,,Uzależnienie od substancji chemicznych: Kryzys nałogu”, PARPA, Warszawa 2004
Mellibruda J., Sobolewska-Mellibruda Z., Integracyjna Psychoterapia Uzależnień. Teoria i praktyka, IPZ PTP, Warszawa 2006
Miller P. M., (red.), "Terapia uzależnień. Metody oparte na dowodach naukowych", WUW, Warszawa, 2013.
Miller W.,R., Wzmacnianie motywacji do zmiany w terapii nadużywania substancji.(2009) PARPAMedia
Obłękowska – Rogala J., Przyczyny narkomanii. Wyjaśnienia teoretyczne, UW ISNS, Warszawa 1999
Okun B.F., Teoria kryzysu i interwencja kryzysowa (rozdz. 8) w: Skuteczna pomoc psychologiczna, IPZ, Warszawa 2002,
Grzegorzewska I., Cierpiałkowska L., Uzależnienia behawioralne, PWN 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: