Aspekty teologiczno-pastoralne integralnej formacji kandydata do prezbiteratu 12-102Pas-42
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Integralna formacja kandydata do kapłaństwa i jej poszczególne wymiary: ludzka, intelektualna, chrześcijańska, pastoralna, eklezjalna i misyjna
Podstawowe pojęcia dotyczące teologii sakramentu święceń
Duchowość prezbitera: istota, podstawy biblijne, sposoby realizacji we wspólnocie Kościoła
Miejsce formacji ludzkiej w integralnej formacji kandydata do prezbiteratu
Teologiczne treści roku liturgicznego obrządku rzymskiego Kościoła katolickiego
Zobowiązania wynikające z sakramentu święceń w aspekcie eklezjalnym
Działalność pastoralna prezbitera w odniesieniu do zróżnicowanych odbiorców
Prezentacja organizacji i środowisk duszpasterskich działających na terenie diecezji kaliskiej i archidiecezji poznańskiej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
zna pojęcie integralnej formacji kandydata do prezbiteratu i umie wymienić jej poszczególne wymiary
zna i rozumie podstawową terminologię, wybrane fakty i zjawiska oraz dotyczące ich teorie wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące wiedzę z zakresu teologii sakramentu święceń
zna podstawy biblijne oraz rozumie treści podstawowych zagadnień z zakresu duchowości prezbitera
objaśnia zakres pojęcia formacja ludzka
zna i rozumie treści teologiczne roku liturgicznego obrządku rzymskiego Kościoła katolickiego
jest gotów do wypełniania zobowiązań wynikających z sakramentu święceń we wspólnocie Kościoła
rozróżnia rodzaje działalności pastoralnej w zależności od kręgu odbiorców
jest gotów do współpracy z różnymi środowiskami w prowadzeniu aktywności pastoralnej w lokalnych wspólnotach
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
• Konferencja Episkopatu Polski, Droga formacji prezbitrów w Polsce, Poznań, Święty Wojciech 2021.
• Sobór Watykański II, Presbyterorum ordinis. Dekret o posłudze i życiu kapłanów, Rzym 1965. Dstępny online: http://ptm.rel.pl/czytelnia/dokumenty/dokumenty-soborowe/sobor-watykanski-ii/165-dekret-o-posludze-i-zyciu-kaplanow-presbyterorum-ordinis.html
• Jan Paweł II, Posynodalna adhortacja apostolska „Pastores dabo vobis” do biskupów, do duchowieństwa i wiernych o formacji kapłanów we współczesnym świecie, Rzym 1992. Dostępna online: https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/adhortacje/pastores.html#m4 .
• Jan Paweł II, Listy na Wielki Czwartek 1979-2005, Kraków, Bratni Zew 2007.
• Józef Augustyn SJ (red.), Sztuka bycia księdzem. Poradnik, Kraków, WAM 2010.
• Krzysztof Porosło, Robert J. Woźniak, Znaki tajemnicy. Sakramenty w teorii i praktyce Kościoła, Kraków, WAM 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: