Perspektywa wsparcia osoby w problemach 12-102OG07
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Paradygmat podstawowego modelu pracy z człowiekiem. Teorie psychologiczne, socjologiczne, z zakresu ekonomii i polityki społecznej w idei pomagania.
Założenia i zasady pomagania. Podejście eklektyczne do korzystania z teorii naukowych w praktyce.
Empowerment - jako cel wsparcia. Wprowadzanie zmiany w profesjonalnym działaniu w pracy z człowiekiem.
Rozwiązywanie problemów i budowanie rozwiązań.
Podstawowe umiejętności w relacjach pomocowych.
Profesjonalna diagnoza jako podstawa pracy różnymi metodami z człowiekiem wymagającym wsparcia.
Metody współpracy z innymi.
Kontrakt w pracy z osobami w kryzysie. Rodzaje i modele interwencji kryzysowej. Terapeutyczność jako wyzwanie.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Posiada wiedzę o metodach i technikach pracy z człowiekiem wymagającym wsparcia.
Zna podłoże teoretyczne wspierania ludzi w problemach.
Rozumie reguły zmian społecznych.
Rozumie złożoność problemów jednostek i grup społecznych i ich uwarunkowania.
Potrafi stosować metody pomocy w praktyce.
Planuje pomoc umiejętnie i adekwatnie do możliwości instytucjonalnych i potrzeb ludzi
Opracowuje plany pomocy społecznej, włączając klienta w proces zmian. Organizuje pomoc społeczną, stosując zasady wzmacniania i samopomocy.
Potrafi włączać klienta w proces budowania rozwiązań i monitorować efekty pracy. Aktywnie inicjuje działania jednostkowe i zespołowe na rzecz polepszania jakości życia jednostek i grup.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
dobry plus (+db; 4,5): bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
dobry (db; 4,0): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
dostateczny plus (+dst; 3,5): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
dostateczny (dst; 3,0): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
niedostateczny (ndst; 2,0): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Sprawdzenie wiedzy z wykorzystaniem testu z pytaniami jednokrotnego i wielokrotnego wyboru, oraz pytaniami otwartymi, składającego się z 15 pytań. Ma to na celu sprawdzenie wiedzy na temat metod pracy z ludźmi, a także umiejętności pomagania w praktyce (w pytaniach otwartych rozwiązywanie konkretnego problemu, zastosowanie odpowiednich metod i technik pomagania). Łącznie uzyskać można 30 punktów.
Oceny wg punktacji:
30-28 bardzo dobry (bdb; 5,0):
27 do 25 punktów dobry plus (+db; 4,5):
24 do 22 punktów dobry (db; 4,0):
21 do 19 punktów dostateczny plus (+dst; 3,5):
18 do 16 punktów dostateczny (dst; 3,0):
15 do 0 punktów niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
Zalecana literatura:
Obowiązkowa:
• L. Macario, Komunikacja w relacjach niesienia pomocy, WAM, Kraków 2011, ss.171.
• W. R. Miller, S. Rollnick, Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie, WUJ, Kraków2014, ss. 606.
Uzupełniająca:
• M. Piorunek (red.), Społeczne i jednostkowe konteksty pomocy, wsparcia społecznego i poradnictwa, T. 1, Wyd. Nauk. UAM, Poznań 2018, ss.326.
• J. Jęczeń, M. Z. Stepulak (red.), Wartość i dobro rodziny, Centrum Badań nad Rodziną, KUL, Lublin 2011, ss. 599.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: