Teatr religijny i sakralny - od dawnej idei po współczesną realizację 12-102LiH-50Z
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
1. Korzenie teatru europejskiego
2. „Teatr biblijny”
3. Misteria, mirakle, moralitety i dramatyzacje liturgiczne w średniowieczu
4. Święci aktorzy i aktorki
5. Teatr a liturgia
6. Teatr i dramat jezuicki i pijarski (szkolny)
7. Teatr jako narzędzie ewangelizacji
8. Współczesny teatr religijny i sakralny
9. Profanacja
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną teatru, w tym zwłaszcza religijnego i sakralnego, którą to wiedzę jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, ale i teatru religijnego i sakralnego zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z istnieniem i działalnością instytucji kultury oraz ze współczesnym życiem kulturalnym, a w pogłębionym stopniu z tymi zagadnieniami w odniesieniu do kultury chrześcijańskiej, zwłaszcza teatru religijnego i sakralnego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): obecność, dyskusja, projekt, esej, prezentacja
dobry plus (+db; 4,5): obecność, dyskusja, esej, prezentacja
dobry (db; 4,0): obecność, dyskusja, esej
dostateczny plus (+dst; 3,5): obecność, esej
dostateczny (dst; 3,0): esej
niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność, brak zaangażowania w dyskusję, brak projektu, eseju, prezentacji
(Można zmodyfikować opis wymagań)
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
‒ Chudy W., Teatr bezsłownej prawdy, Lublin 1990.
‒ Dąbrówka A., Teatr i sacrum w średniowieczu, Wrocław 2001.
‒ Etos życia, etos sztuki. Wokół legendy o św. Genezjuszu, t. I-III, Łódź 2005-2013.
‒ Hamelin J., Le théâtre chrétien, Paris 1957.
‒ Homa K., Sprutta J., Pudełko W., Skulska K., Teatr i wychowanie, Kraków 2020.
‒ Judkowiak B., Wzgardzony wielogłos. Kultura teatralna czasów saskich i jej tradycje, Poznań 2007.
‒ Kadulska I, Teatr jezuicki XVIII i XIX wieku w Polsce, Gdańsk1997.
‒ Kalbarczyk A., Teatr animacji jako medium słowa Bożego. Studium teatrologiczno-homiletyczne, Poznań 2015.
‒ Kowalski Wierusz J., Dramat i kult, Warszawa 1977.
‒ Kudliński T., Vademecum teatromana, Warszawa 1973.
‒ Kuleczka M., Między sztuką a religią. Dramat i teatr protestancki w Prusach Królewskich (Gdańsk, Toruń, Elbląg. 1550-1650) na tle mieszczańskiej kultury materialnej i duchowej, Kraków [b.r.].
‒ Lewański J., Dramat i teatr średniowiecza i renesansu w Polsce, Warszawa 1981.
‒ Liturgiczne łacińskie dramatyzacje Wielkiego Tygodnia, Lublin 1999.
‒ M.L. od Krzyża, Seweryniak H., Na deskach karmelitańskiego teatru. „Święty Stanisław Kostka” św. Teresy od Dzieciątka Jezus, Płock 2018.
‒ Mieszek M., Intermedium polskie XVI-XVIII w. Teatry szkolne, Kraków [b.r.]
‒ Nicoll A., Dzieje teatru, Warszawa 1977.
‒ Nightingale B., Teatr. Prognozy XXI wieku, Warszawa 1999.
‒ Od teatru pedagogicznego do teatru terapeutycznego, red. W. i A. Sikorscy, Warszawa [b.r.].
‒ Okoń J., Na scenach jezuickich w dawnej Polsce, Warszawa 2006.
‒ Okoń J., Wychowanie do społeczeństwa w teatrach szkolnych jezuitów w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Kraków 2018.
‒ Raszewski Z., Krótka historia teatru polskiego, Warszawa 1990.
‒ Sławińska I., Kaczmarek W., Dramat i teatr religijny w Polsce, Lublin 1991.
‒ Świat teatru – świat wartości. Wychowanie obywatelskie w teatrze szkolnym jezuitów w Rzeczypospolitej XVI-XVIII w., Kraków 2017.
‒ Zwierciadło świata. Średniowieczny teatr francuski, red. A. Loba, Gdańsk 2006.
‒ Żurawski D., Współczesna ewangelizacja. Grupy poszukiwań teatralnych ku spotkaniu z człowiekiem, Poznań 2007
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: