Historia i teologia sztuki a kult 12-102LiH-49Z
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
1. Spór o sens sztuki religijnej i sakralnej w pierwszych wiekach chrześcijaństwa
2. Ikona i jej kontekst liturgiczny
3. Ikonoklazmy
4. Księgi Karolińskie
5. Staropolskie spory o sztukę
6. Ikonografia wybranych świętych
7. Konflikt ikonografii z dogmatem
8. Sztuka jako świadek kultu
9. Liturgia jako sztuka
10. Rola sztuki w ujęciu prawosławnym
11. Rola sztuki w ujęciu protestanckim
12. Kościół jako symbol tworzony przez symbole
13. Myśl neoplatońska a sztuka
14. Analiza wielkich dzieł sztuki sakralnej i religijnej
15. Profanacja
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii i teologii sztuki, w tym zwłaszcza sztuki sakralnej i religijnej kręgu katolickiego, którą to wiedzę jest w stanie rozwijać i twórczo stosować w działalności profesjonalnej
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, ale i sztuki sakralnej i religijnej, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym
Zna i rozumie podstawowe zagadnienia związane z istnieniem i działalnością instytucji kultury oraz ze współczesnym życiem kulturalnym, a w pogłębionym stopniu z tymi zagadnieniami w odniesieniu do kultury chrześcijańskiej, zwłaszcza sztuki sakralnej i religijnej
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0): dyskusja, esej z prezentacją i obecność
dobry plus (+db; 4,5): esej z prezentacją i obecność
dobry (db; 4,0): prezentacja i obecność
dostateczny plus (+dst; 3,5): esej i obecność
dostateczny (dst; 3,0): dyskusja i obecność
niedostateczny (ndst; 2,0): nieobecność, brak udziału w dyskusji, brak eseju i prezentacji
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
‒ Art, Ritual, Religion, red. P. Martyn, Warszawa 2003.
‒ Beasancon A., Todd J.M., The Forbidden Image. An intellectual history of Iconaclasm, Chicago 2001.
‒ Belting M., Obraz i kult, Gdańsk 2010.
‒ Bunge G., Trójca Rublowa. Kult i symbolika, Kraków 2018.
‒ Calisi A., I difensori dell'icona: la partecipazione dei vescovi dell'Italia meridionale al Concilio di Nicea II (787), [b.m.] 2021.
‒ Duby G, Czasy katedr. Sztuka i społeczeństwo 980-1420, Warszawa 2002.
‒ Dzidek T., Funkcje sztuki w teologii, Kraków 2013.
‒ Fides ex visu, red. R. Knapiński, A. Kramiszewska, Lublin 2011.
‒ Hani J., Symbolika świątyni chrześcijańskiej, Kraków 1994.
‒ Ikonoklazm bizantyński w latach 754-787, red. J. Naumowicz, t. 3, Warszawa 2021.
‒ Jakubek-Raczkowska M., Tu ergo electe genua tua. Sztuka a praktyka religijna świeckich w diecezjach pruskich państwa zakonu krzyżackiego do połowy XV wieku, Pelplin 2014.
‒ Klauza K., Teologiczna hermeneutyka ikony, Lublin 2000.
‒ KracikJ., Staropolskie spory o kult obrazów, Kraków 2012.
‒ Krasny P., Figury obecności i nieobecności. Wprowadzenie do francuskiej dysputy o świętych obrazach i o roli sztuki w życiu Kościoła w epoce nowożytnej, Kraków 2016.
‒ Krasny P., Kurzej M., Mediolańskie instrukcje o budynkach i sprzętach kościelnych wydane na polecenie Karola Boromeusza i ich recepcja w Kościele katolickim, Kraków 2021.
‒ Królikowski J., Nieme słowo. Teologia w sztuce, Tarnów 2008.
‒ Królikowski J., Widzialne Słowo. Teologia w sztuce, Tarnów 2009.
‒ Manzari F., Funkcje obrazów w książce iluminowanej. Biblijne cykle ikonograficzne jako pomoc w nauczaniu i upowszechnianiu Biblii oraz narzędzie praktyk religijnych w późnym średniowieczu, Poznań 2014.
‒ Mysterium Christi. Sztuka w liturgii, red. W. Świerzawski, Kraków 2013.
‒ Początki bizantyńskiego ikonoklazmu (726-754), red. J. Naumowicz, t. 2, Warszawa 2021.
‒ Quenot M., De l'icône au festin nuptial. Image, parole et chair de Dieu, Suisse 1999.
‒ S. Michalski, Protestanci a sztuka. Spór o obrazy w Europie nowożytnej, Warszawa 1989.
‒ Schönborn Ch., Ikona Chrystusa, Poznań 2001.
‒ Sikorska-Kobrzeniecka G., Ikona, kult, polityka, Olsztyn 2000.
‒ St. John of Damascus, Three treatises on the Divine Images: apologia against those who decry Holy Images, Oxford 2010.
‒ Sztuka i dialog wyznań w XVI i XVII wieku, red. J. Harasimowicz, Warszawa 2000.
‒ Walczak R., Symbolika i wystrój świątyni chrześcijańskiej, Poznań 2005.
‒ Walter Ch., Sztuka i obrządek Kościoła bizantyńskiego, Warszawa 1992
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: