Liturgia uświęcenia czasu 12-102LiH-44
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Formy i definicja czasu; definicja roku liturgicznego
Niedziela jako pierwsze i najważniejsze święto chrześcijańskie
Okres zwykły, okres Objawienia Pańskiego – Boże Narodzenie i Adwent oraz kult aniołów, Maryi i świętych
Misterium Paschalne Chrystusa jako serce roku liturgicznego – Wielki Post, Triduum Paschalne, okres Wielkanocny
Zasady i znaczenie poszczególnych celebracji roku liturgicznego; znajomość przepisów liturgicznych
Zwyczaje ludowe w obchodach liturgicznych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
zna i rozumie definicję roku liturgicznego
zna historię i znaczenie niedzieli jako pierwszego i najstarszego święta chrześcijańskiego
wskazuje historyczny okres kształtowania się roku liturgicznego i zna jego strukturę
potrafi wyjaśnić teologię poszczególnych okresów i świąt w roku liturgicznym oraz świąt maryjnych i ku czci świętych
zna historię, strukturę i teologię celebracji Triduum Paschalnego (modlitwy i znaki liturgicznego tego okresu)
zna przepisy liturgiczne związane z celebracjami roku liturgicznego
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0)
(Można zmodyfikować opis wymagań)
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
- Konstytucja o liturgii świętej Sacrosanctum Concilium 102-111.
- Ogólne Normy Roku Liturgicznego i Kalendarza, w: Mszał Rzymski, s. 64-74.
- Jan Paweł II, List Apostolski O świętowaniu niedzieli, Pallottinum 1998.
- Kongregacja Kultu Bożego I Dyscypliny Sakramentów, List okólny Kongregacji Kultu Bożego o przygotowaniu i obchodzeniu Świąt Paschalnych Paschalis sollemnitatis
- Augē M., La domenica. Festa primordiale dei cristiani, ed. Paoline, Milano 1995.
- Bianchi E., Niedziela. Dzień Pana Dzień człowieka, „W drodze”, Poznań 1998.
- Brzeziński D., „Chrystus wczoraj i dziś, i na wieki”. Anamnetyczny wymiar roku liturgicznego, Toruń 2010
- Chupungco A.J. (Red.), Scientia Liturgica, t. V, Tempo e spazio liturgico, Piemme, Casale monferrato 1998.
- Kunzler M., Liturgia Kościoła, Pallottinum, Poznań 1999, ss. 595-722.
- Nadolski B., Liturgia i czas, t. II, w: Liturgika t. I-IV, Pallottinum, Poznań 1991.
- Pałęcki W., Rok liturgiczny Paschą Chrystusa, Sandomierz 2006
- Uryga J., Rok polski w życiu, w tradycji i obyczajach ludu, Wydawnictwo Duszpasterstwa Rolników, Włocławek 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: