Teologia i obrazy 12-102LiH-36
Opis treści kształcenia
Ikonologia E.Panofskyego -podstawowa metoda interpretacji obrazów wykorzystana do wybranych analiz. Psychologia percepcji - alternatywne spojrzenie na obraz, przykładowe analizy
Problem relacji tekstu i obrazu, czy tekst jest jedynym źródłem przedstawień obrazowych, wybrane realizacje malarskie i rzeźbiarskie
Zagadnienie narracji obrazowej na przykładzie malarskich i rzeźbiarskich dzieł polskiego średniowiecza
Symbol, alegoria, metafora w sztuce - przykłady wykorzystania w rzeźbie i malarstwie
Realizm w sztuce, próba definicji na wybranych przykładach w malarstwie
Liturgia i obraz
"Rzeźby działające", plastyka w średniowiecznych dramatach misteryjnych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozpoznaje specyfikę przekazu obrazowego z właściwą mu struktura wizualną, jednocześnie potrafi odnieść plastykę do innych dziedzin aktywności człowieka na polu kultury
Rozumie konteksty kulturowe, religijne ,teologiczne, społeczne dla powstawania sztuki
Ma potrzebę ciągłego dokształcania się i zdobywania wiedzy
Pozyskuje samodzielnie informacje z literatury przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
R.Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa .Psychologia twórczego oka, Warszawa, różne wydania
M.Imdahl, Giotto. Z zagadnień ikonicznej struktury sensu, Artium Quaestiones, IV, Poznań 1990
D.Arase, Nie widać nic. Opowiadanie obrazów, Kraków 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: