Wybrane zagadnienia współczesnej sztuki sakralnej 12-102LiH-35
Opis treści kształcenia
Nurty i kierunki w sztuce współczesnej
Definicje sztuki, sztuki sakralnej
Sztuka w życiu współczesnego Kościoła - analiza stanu – przykłady współczesnych dzieł sztuki sakralnej, i obiektów sakralnych
Architektura obiektów kościelnych w Polsce - w służbie liturgii i wspólnoty. Współczesna organizacja przestrzeni sakralnej i symbolika świątyni chrześcijańskiej.
Techniki artystyczne we wnętrzach sakralnych; fresk, mozaika, witraż, rzeźba, malarstwo, inne
Jak kształtować i wyposażać przestrzeń sakralną. Problemy związane z wystrojem Kościów?
Perspektywy rozwoju sztuki sakralnej, a ewangelizacja kultury
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Ma podstawową orientację w prądach i tendencjach panujących w sztuce współczesnej i rozumie ich wpływ na katolicką sztukę sakralną
Zna wagę i znaczenie sztuki w życiu Kościoła i wspólnoty oraz w misji ewangelizacyjnej.
Zna ważne dzieła i realizacje sakralne na świecie i w Polsce
Rozróżnia techniki artystyczne stosowane w sztuce sakralnej i potrafi określić ich cechy
Potrafi w sposób podstawowy odczytywać i interpretować przekazy i kody dzieła sztuki jako formy komunikacji.
Rozumie ogromne znaczenie jakości estetycznej i artystycznej oraz zna zasady wyposażenia świątyni podporządkowane jej funkcjom liturgicznym i symbolicznym
Potrafi wartościować dzieła plastyczne. Potrafi promować wartościową sztukę, Rozumie rolę profesjonalnych twórców i specyfikę ich posługi w Kościele.
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służących ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1. aktywność w dyskusji i konsultacji pracy semestralnej: w formułowaniu opinii o i argumentów na przedstawione zagadnienia
2. przeprowadzenie analiza wybranego współczesnego obiektu sakralnego (zebranie materiału informacji o obiekcie i fotografii)
3. artykuł o sztuce sakralnej z uwzględnieniem perspektyw rozwoju sztuki, którego punktem wyjścia będzie pozyskamy materiał badawczy.
Kryteria oceniania
konwersatorium: aktywność na zajęciach, artykuł na podstawie pozyskanych materiałów
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
J.P. II (2005). List do artystów. Wrocław; Wydawnictwo TUM
Ratzinger, J. (2005) Duch liturgii. Christianitas
Sobór Wat. II Sacrosanctum concilium. Konstytucja o Liturgii świętej.
Uspienski, L. (2009) Teologia ikony. Neriton
Stemp, R. (2012). Sekretny język Kościów i katedr. Warszawa Reader`s Digest
Literatura dodatkowa:
Nadrowski, H. (2000). Kościoły naszych czasów. Kraków; WAM
Zieliński, Ch. (1960). Sztuka sakralna. Co należy wiedzieć o budowie, urządzeniu, wyposażeniu, ozdobie i konserwacji domu Bożego. Poznań; Księgarnia Św. Wojciecha
Krier L. (2011). Architektura wspólnoty. Gdańsk; Słowo/obraz terytoria
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: