Teologia kazań pasyjnych 12-102LiH-23
Opis treści kształcenia
Kontekst powstawania kazań pasyjnych. Od teatru religijnego do nabożeństwa gorzkich żali.
Specyfika przepowiadania pasyjnego
Kompozycja i osnowa w kazaniu pasyjnym.
Prezentacja tworzywa kaznodziejskiego kazań pasyjnych oraz egzemplifikacja audiowizualna wybranego modułu
Walory i błędy praktyki kaznodziejskiej w kontekście kazań cyklicznych
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna historię teatru religijnego, okoliczności powstania nabożeństwa gorzkich żali
Potrafi wyróżnić cechy charakterystyczne kazań pasyjnych oraz ich źródła kaznodziejskie
Zdobywa umiejętność tworzenia autorskich kazań pasyjnych
Jest zdeterminowany do osobistego zaangażowania w proces tworzenia kazań pasyjnych
Potrafi samodzielnie przygotować i wygłosić cykl sześciu kazań pasyjnych
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Proszę opisać historię powstania pierwszych kazań pasyjnych
Proszę omówić problem źródeł w kazaniu pasyjnym, uwzględniając jego specyfikę kontekstualną
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
E. Staniek, Kazania pasyjne, Kraków 2003.
M. Rzeszewski, Kaznodziejstwo, Warszawa 1957.
E. Staniek, Z kaznodziejskiego warsztatu, Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: