Kościół katolicki oraz wybrane wspólnoty chrześcijańskie w wieku Oświecenia 12-102HK-15
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
UWAGA: Punktem wyjścia każdego wykładu jest konkretne wydarzenie, które posłuży do szerszego spojrzenia na pewien aspekt życia chrześcijańskiego w wieku Oświecenia, np. „3. Rok 1723 w Rzeczypospolitej – koronacja obrazu Matki Bożej Kodeńskiej” będzie punktem wyjścia do refleksji nad przemianami pobożności ludowej w kontekście oświeceniowych ideałów racjonalności, wyznawanych także przez część hierarchii kościelnej.
1. Wstęp do problematyki – terminologia i bibliografia
2. Rok 1723 – Christian Wolff oskarżony o ateizm
3. Rok 1723 w Rzeczypospolitej – koronacja obrazu Matki Bożej Kodeńskiej
4. Rok 1723 – J.S. Bach komponuje Darzu ist erschienen der Sohn Gottes, BWV 40
5. 1740 – początek pontyfikatu Benedykta XIV
6. Rok 1747 – biblioteka Załuskich w Warszawie
7. Rok 1749 – urodził się Johann Wolfgang Goethe
8. Rok 1751 – I tom Encyklopedii Diderota
9. Rok 1755 – trzęsienie ziemi w Lizbonie
10. Rok 1763 – Traktat Paryski i koniec francuskich kolonii w Ameryce
11. Rok 1769 – Stanisław Konarski publikuje O religii poczciwych ludzi
12. Rok 1772 – Histoire philosophique et politique des deux Indes Raynala
13. Rok 1773 – kasata zakonu jezuitów
14. Rok 1780 – definitywne odrzucenie projektu Kodeksu Zamoyskiego
15. Rok 1782 – w Wenecji opublikowano grecką wersję Filokalii
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Potrafi:
Zdefiniować podstawowe terminy: oświecenie, kontroświecenie, oświecenie katolickie, katolicyzm oświecony
Podać przykłady negatywnego i pozytywnego wpływu oświecenia na wspólnoty kościelne
Ocenić krytycznie przykłady chrześcijańskiej apologetyki jak i antychrześcijańskiej polemiki oświeceniowej
Wskazać przełomowe momenty historii Rzeczypospolitej XVIII w., mające istotny kontekst religijny
Wskazać inspiracje chrześcijańskie w wybranych dziełach sztuki XVIII w.
Wskazać wybitne jednostki, które wpłynęły na kształt wspólnot chrześcijańskich w XVIII w.
Omówić relacje sfery polityki i wiary w Europie XVIII w.
Dostrzec analogie między dylematami chrześcijan w XVIII i XXI wieku
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
‒ E. Rostworowski, Historia powszechna. Wiek XVIII, Warszawa: PWN [wiele wydań].
‒ R. Szczurowski, "Zaradzić potrzebom doczesnym i wiecznym". Idee oświecenia w Kościele katolickim w Polsce (do 1795 r.), Kraków: WAM 2014.
‒ A Companion to the Catholic Enlightenment in Europe, red. U. Lehrner, M. Printy, Leiden: Brill 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: