Wybrane zagadnienia z etyki klasycznej 12-102FCH11
Symbol treści kształcenia Opis treści kształcenia
TK_01 Początki refleksji etycznej w starożytnej Grecji: sofiści i Sokrates
TK_02 Szkoły starożytne jako fundament różnych kierunków etycznych
TK_03 Etyka w systemach filozoficznych Platona i Arystotelesa
TK_04 Etyka starożytna a chrześcijaństwo
TK_05 Przekształcenia dyskursu etycznego w średniowieczu
TK_06 Problematyka etyczna u Tomasza z Akwinu
TK_07 Średniowieczne ujęcia prawa naturalnego
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
rozpoznaje podłoże refleksji etycznej starożytnych filozofów
ocenia wkład etyki starożytnej dla rozwoju etyki średniowiecznej
rozpoznaje charakterystyczne elementy etyki średniowiecznej
potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia etyki klasycznej
ocenia wkład etyki starożytnej i średniowiecznej do europejskiej kultury
nakreśla wiodące linie etycznej refleksji klasycznych autorów
korzysta w sposób krytyczny ze starożytnych i średniowiecznych tekstów źródłowych
Jest świadomy wpływu starożytnej i średniowiecznej etyki na europejską kulturę
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania (pytania) służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia:
Przedstaw kierunek etyczny zapoczątkowany w starożytności, który obecny jest we współczesnej refleksji moralnej.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
1. A. MacIntyre, Krótka historia etyki. Filozofia moralności od czasów Homera do XX wieku, Warszawa 2000.
2. T. Styczeń, Wprowadzenie do etyki, Lublin 1995,
3. G. Reale, Historia Filozofii starożytnej, Lublin 2008,
4. Przewodnik po etyce, red. P. Singer, Warszawa 1998,
5. R. Heinzmann, Filozofia średniowiecza, Kęty 1999,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: