Fides et ratio. Wybrane zagadnienia 12-102FCH05
Opis treści kształcenia
Zagadnienie racjonalności i wiary
Modele relacji nauka-wiara
Poznawczy wymiar emocjonalności
Doświadczenie religijne
Język religijny i analogia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu ogólnej metodologii nauk w omawianym zakresie.
Posiada pogłębioną wiedzę na temat związku teologii z innymi naukami.
Potrafi integrować i rozróżniać wiedzę z różnych dyscyplin, a także przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów światopoglądowych.
Rozumie potrzebę intelektualnego formowania się; uzupełnia wiedzę o wymiar interdyscyplinarny.
Potrafi zdobyć wiedzę, ocenić ją, selekcjonować, analizować.
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służąeh ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Wskaż elementy, które sprawiają, że religijny światopogląd może być racjonalny, a „naukowy” nieracjonalny.
Na co trzeba zwracać uwagę i jaki rodzaj wiedzy należy pogłębiać, aby móc sensownie mówić o Bogu?
Wyjaśnij specyfikę języka religijnego
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Wybrane fragmenty z następujących publikacji:
1. I. G. Barbour, „Mity, modele, paradygmaty” Kraków 1984.
2. J. Bocheński, „Logika wiary”, w: Tenże, „Dzieła zebrane. T 6 – Religia”, Kraków 1995.
3. M. Heller, „Filozofia nauki”, Kraków 2009.
4. J. F. Drewnowski, Filozofia i precyzja. Zarys programu filozoficznego i inne pisma”, Lublin 1996.
5. J. Salamucha, „Wiedza i wiara. Wybrane pisma filozoficzne”, Lublin 1997.
6. V. Possenti, „Filozofia i wiara”, Kraków 2004.
7. M. Walczak, „Racjonalność wiary”, Lublin 2006.
8. A.N. Whitehead, „Nauka i świat nowożytny”, Kraków 1987.
9. S. Wszołek, „Racjonalność wiary”, Kraków 2003
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: