Filozofia w duszpasterstwie 12-102FCH-31
Opis treści kształcenia
Zagadnienia metodologiczne: rzeczywistość – teoria – zastosowania teorii (w odniesieniu do codzienności, filozofii, teologii i praktyki duszpasterskiej)
Kontekst głoszenia Ewangelii: główne nurty filozoficzne współczesności i wybrane zagadnienia.
Filozofia w katechezie: najważniejsze problemy filozoficzno-teologiczne w programie nauczania.
Filozofia na ambonie: język mówienia o Bogu i analogia.
Analiza wybranego artykułu
Synteza wiedzy
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu ogólnej metodologii nauk w omawianym zakresie.
Posiada pogłębioną wiedzę na temat związku filozofii z poszczególnymi działami teologii oraz praktyką duszpasterską. Rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii, zarówno w aspekcie historycznym, jak i społecznym.
Potrafi integrować i rozróżniać wiedzę z różnych dyscyplin, a także przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację niektórych poglądów filozoficznych, teologicznych i światopoglądowych.
Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać zjawiska społeczne oraz wzajemne relacje między zjawiskami społecznymi. Ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności. Rozumie potrzebę intelektualnego formowania się; uzupełnia wiedzę o wymiar interdyscyplinarny.
Posiada umiejętność formułowania opinii krytycznych o wytworach kultury na podstawie wiedzy teologicznej i doświadczenia. Potrafi zdobyć wiedzę, ocenić ją, selekcjonować, analizować.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5,0 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne z pewnymi niedociągnięciami
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne,
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z pewnymi niedociągnięciami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Zalecana literatura
Wybrane fragmenty z następujących publikacji:
M. Adamczyk, Język rozważań dotyczących małżeństwa. Z filozofii i teologii Jana Franciszka Drewnowskiego (cz. II), „Studia bydgoskie (2014), nr 8, s. 7-22
A. Bronk, Zrozumieć świat współczesny, Lublin 1998.J. Bocheński, Logika wiary, w: Tenże, Dzieła zebrane. T 6 – Religia, Kraków 1995.
H. Cazelles [i in.], Język wiary w Piśmie Świętym i w świecie współczesnym, Warszawa 1975.
J. F. Drewnowski, Filozofia i precyzja. Zarys programu filozoficznego i inne pisma, Lublin 1996.
J. Morales, Wprowadzenie do teologii, Kraków 2006.
J. Szymik, O teologii dzisiaj, Pelplin 2006.
Trudna ponowoczesność, red. A. Zeidler-Janiszewska, Poznań 1995.
Z. Wolak, Analogia w Kole Krakowskim, Tarnów 2005.
Zadania filozofii we współczesnej kulturze, red. Z.J. Zdybicka, Lublin 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: