Zagadnienie stanu pośredniego w religiach niechrześcijańskich 12-102FCH-28
Opis treści kształcenia
Wprowadzenie w problematykę stanu pośredniego: przesłanki rozumowe, analiza wybranych definicji stanu pośredniego
Przegląd metod stosowanych w badaniach nad stanem pośrednim
Stan badań oraz typologia stanu pośredniego
Struktura i obszary zagadnień związanych ze stanem pośrednim: specyfika „przedmoralnych” koncepcji sprawiedliwości i wyobrażeń zaświatów na wybranych przykładach
Struktura i obszary zagadnień związanych ze stanem pośrednim: specyfika „moralnych” koncepcji sprawiedliwości i wyobrażeń zaświatów na wybranych przykładach
Zagadnienie stanu pośredniego w religiach teistycznych Zachodu
Zagadnienie stanu pośredniego w religiach teistycznych Zachodu – analiza jego poszczególnych elementów
Koncepcja szeolu w judaizmie starotestamentalnym
Zagadnienie stanu pośredniego w islamie – koncepcja al-Barzakh i al-Aʻrāf
Koncepcja al-Barzakh i al-Aʻrāf – praca z tekstem źródłowym
Koncepcja sprawiedliwości i zaświaty cykliczne w indyjskich Wedach
Problematyka soteriologiczna w religiach Wschodu
Koncepcja stanu pośredniego oparta na światopoglądzie wedyjskim z wykorzystaniem tekstu źródłowego (Garuda Purana i inne)
Zagadnienie stanu pośredniego w buddyzmie tybetańskim - koncepcja bardo
Koncepcja bardo w Bar-do Thos-grol (Tybetańska Księga Umarłych) i w innych tekstach – analiza zagadnienia z wykorzystaniem literatury źródłowej
Koncepcja bardo – współczesna interpretacja z wykorzystaniem literatury źródłowej
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Potrafi wskazać na obszary zagadnień jakie podpadają pod zakres pojęcia „stan pośredni”
Posiada ogólną wiedzę z zakresu eschatologii systemów religijnych
Zna elementy doktryny światowych religii, szczególnie z soteriologii, antropologii i kosmologii
Zna pojęcia techniczne i stosuje podstawowe metody badawcze religiologii i komparatystyki religijnej w opisie zjawisk związanych z przedmiotem modułu
Zna koncepcje sprawiedliwości oraz wyobrażenia zaświatów w wybranych systemach religijnych
Zna typologię stanu pośredniego oraz elementy tworzące jego strukturę
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Jakie możemy wymienić typy stanu pośredniego?
Co oznacza słowo bardo?
Jakie są obszary zagadnień związanych ze stanem pośrednim?
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
J. Powers, Wprowadzenie do buddyzmu tybetańskiego, Kraków 2003
Dzogczen Ponlop, Umysł poza śmiercią, Kraków 2009
Lati Rinpocze, J. Hopkins, Śmierć, stan pośredni i odrodzenie w buddyzmie tybetańskim, Kraków 1999
Tybetańska Księga Umarłych, Kraków 1996
Sogyal Rinpocze, Tybetańska księga życia i umierania, Warszawa 1997
K. Pilarczyk, J. Drabina (red.), Religie starożytnego Bliskiego Wschodu, Kraków 2008
J. Drabina (red.), Eschatologia w religiach, kulturach i systemach myślowych, Kraków 1995
B. W. Matysiak, Obraz świata, bóstwa i człowieka w kulturach starożytnej Mezopotamii i Egiptu, Olsztyn 2010
B. J. Koc, Między śmiercią a narodzinami, Poznań 1989
Ph. S. Johnston, Cienie szeolu. Śmierć i zaświaty w biblijnej tradycji żydowskiej, Kraków 2010
S. Radhakrishnan, Historia filozofii indyjskiej, t.1, t.2, Warszawa 1958-1960
M. Kudelska, Hinduizm, Kraków 2006
M. Kudelska, Karman i Dharma, Kraków 2003
M. Eliade, Joga: nieśmiertelność i wolność, Warszawa 1997
H. Waldefels (red.), Leksykon religii, Warszawa 1997
H. Coward (red.), Życie po śmierci w religiach świata, Warszawa 2003
H. Langkammer, Życie po śmierci. Eschatologia Starego i Nowego Testamentu, Lublin 2004
W. Wilowski, Zagadnienie życia i śmierci w wybranych poglądach filozoficznych i religijnych Zachodu i Wschodu, Poznań 2000
A. Bernstein, Jak powstawało piekło, Kraków 2006
A. Zwoliński, Śmierć kliniczna, Radom 2007
I. Wilson, Po tamtej stronie życia, Warszawa 1999
J. Danecki, Podstawowe wiadomości o islamie, Warszawa 2007
A. Sarwa, Eschatologia islamu, Łódź 2002
K. Kościelniak, Eschatologia muzułmańska. Możliwość dialogu na podstawie analizy islamskiej nauki o al-Aʻrāf – „czyśćcu”, (w:) H. Zimoń (red.), Dialog międzyreligijny, Lublin 2004, s. 289-310
W. Saleh, Death and Dying in the Qur’an, The American Journal of Islamic Social Sciences 25:3, http://i-epistemology.net/v1/attachments/929_ajiss-25-3-stripped%20-%20Saleh%20%20
Death%20and%20Dying%20in%20the%20Quran.pdf
Muhammad AL-Jibali, Life in al-Barzakh – from Death until Resurection, https://www.kalamullah.com/Books/Life%20in%20al-Barzakh.pdf
Aḥmad 'Alvi, An Exegical Study of Qur’ānic Term al-A'rāf, Jihāt al-Islām Vol.5 (July-December 2011) No.1, http://pu.edu.pk/images/journal/jihat-ul-islam/PDF/01%20Al-Araf-Dec2012l.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: