Etyczne dylematy człowieka współczesnego. Wybrane zagadnienia z etyki szczegółowej 12-102FCH-27
Opis treści kształcenia
Zna problematykę oraz najważniejsze stanowiska etyki szczegółowej
Przeprowadza najogólniejszą klasyfikację podstawowych kategorii ludzkiego działania
Wie na czym polega sakralność i nienaruszalność życia ludzkiego
Potrafi wskazać na współczesne zagrożenia dotyczące życie ludzkiego
Potrafi przedstawić fundamentalne zasady bioetyki
Orientuje się w procesach biotechnologii i inżynierii genetycznej
Widzi związek ekologii z ochroną życia ludzkiego
Potrafi ocenić postawy etyczne wobec świata zwierząt
Rozpoznaje problemy etyczne wynikające z rozwoju przemysłu zbrojeniowego i handlu bronią
Tłumaczy pojęcie opcji pacyfistycznej
Zna ogólne zasady etyczne życia międzynarodowego
Dostrzega skutki i wyzwania procesu globalizacji
Rozpoznaje aktualne trudności etyki płciowości
Potrafi wyjaśnić od strony antropologicznej problem odpowiedzialnej prokreacji oraz etyczny problem antykoncepcji
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu etyki szczegółowej
Potrafi sformułować normatywne zasady dotyczące nienaruszalności życia ludzkiego
Zna podstawowe pojęcia używane w biogenetyce
Orientuje się we współczesnych problemach etyki środowiskowej
Potrafi ocenić stan wojny i pokoju w kategoriach etycznych
Posiada świadomość globalizacji i wynikających z niej problemów etycznych
Zna genezę problematyki etyki seksualnej i jej antropologiczne podstawy
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Ślipko T., Zarys etyki szczegółowej, t. 1,2, Kraków 2005.
Melina L.(red), Moralne działanie chrześcijanina, Poznań 2008.
Lucas R., Bioetyka dla każdego, Częstochowa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: