Wybrane zagadnienia z filozofii społecznej 12-102FCH-23
Opis treści kształcenia
Geneza i status ontyczny społeczeństwa
Dobro wspólne jako cel życia społecznego
Tradycyjne a współczesne rozumienie polityki
Główne paradygmaty organizowania zbiorowości
Katolickie (powszechne) zasady warunkujące prawidłowe funkcjonowanie społeczeństwa
Kwestia przedmiotu i pochodzenia wiedzy naukowej
Personalistyczna a indywidualistyczna metoda tworzenia ładu zbiorowego
Podstawy istnienia i obowiązywalności prawa
Moralny kontekst życia publicznego
Redukcjonizm w teorii społecznej. oraz w teorii prawa
Kwestia autonomii człowieka względem państwa
Źródła zwierzchności
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
- zna podstawy życia społecznego
- zna zależności między koncepcją rzeczywistości a koncepcją i metodą życia publicznego
- posiada znajomość głównych sposobów organizowania społeczeństwa
- zna sposoby ujmowania istoty zjawisk społecznych
- jest świadomy aspektu moralnego działania na polu społecznym i politycznym
- posiada wiedzę dotyczącą statusu bytowego społeczeństwa oraz jego złożonej, potencjalno-aktualnej natury.
- jest świadomy konsekwencji tzw. indywidualizmu oraz antyindywidualizmu
- potrafi odróżnić zjawiskową i aktualną stronę życia publicznego od jego istoty
- potrafi odróżnić podmiotowy wymiar dobra wspólnego od jego strony przedmiotowej
- zna warunki prowadzenia efektywnego dialogu społecznego
- ujawnia związki przyczynowo – skutkowe w analizie wiodących zjawisk społecznych
- jest przygotowany do zajmowania właściwego (obiektywnego) stanowiska wobec bieżących procesów i wydarzeń
- potrafi samodzielnie doszukiwać się celu w dynamice życia społecznego i politycznego
- zna i potrafi wykorzystywać atuty wiedzy filozoficznej o bycie zbiorowym
- zna sposoby zaprowadzania trwałego ładu społecznego
- zna zakres posiadanej wiedzy i wie na czym polega jej przydatność
- krytycznie ocenia wypowiedzi o charakterze populistycznym i propagandowym, czy ideologicznym
- potrafi odróżnić ideową stronę życia publicznego od jego ideologizacji, czyli poddania go jakiejś arbitralnej i „jedynie słusznej” doktrynie.
- pojmuje głębszy wymiar postaw obywatelskich oraz patriotycznych
- ma świadomość złożoności społeczeństwa jak i procesów występujących w jego obrębie oraz związanych z tym trudności poznawczych
- ma świadomość podlegania sfery publicznej obiektywnym normom moralnym
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia:
Wymień i oceń główne paradygmaty organizowania życia społecznego
Scharakteryzuj tradycyjną koncepcję polityki
Wyjaśnij sens i znaczenie dobra wspólnego
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Literatura podstawowa:
M. Krąpiec, O ludzką politykę, Lublin 1993.
J. Majka, Filozofia społeczna, Wrocław 1982
P. Skrzydlewski, Polityka w cywilizacji łacińskiej,
Literatura uzupełniająca:
S. Wyszyński, Jedna jest Polska, Warszawa 2002..
J. Krucina, Dobro wspólne, Wrocław 1972.
M. Krąpiec, Ludzka wolność i jej granice, Lublin 2004.
H. Kiereś, Trzy socjalizmy, Lublin 1995.
F. Koneczny, O wielości cywilizacji, Londyn 1995.
J. Maritain, Człowiek i państwo, Kraków 1993
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: